Alstom Pojazdy Szynowe


Alstom Polska S.A., mająca swoją siedzibę we Wrocławiu, jest znaczącym ośrodkiem w branży produkcji taboru kolejowego, który wcześniej funkcjonował pod nazwą Alstom Pojazdy Szynowe Sp. z o.o., a także znany był jako Adtranz oraz Bombardier Transportation Polska. Zakład ten specjalizuje się w wytwarzaniu różnorodnych elementów, takich jak lokomotywy elektryczne, nadwozia lokomotyw oraz ramy wózków.

W zakresie produkcji, Alstom Polska S.A. oferuje również nowoczesne wyposażenia kolejowe, w tym systemy sygnalizacyjne oraz aparaturę elektryczną, przyczyniając się do poprawy efektywności i bezpieczeństwa transportu kolejowego. Od 2023 roku funkcjonuje jako oddział nowo powstałej spółki Alstom Polska S.A., co świadczy o jej dynamicznym rozwoju i związaniu z międzynarodowym koncernem Alstom.

Historia przedsiębiorstwa sięga czasów przed 1997 rokiem, kiedy to działało jako Państwowa Fabryka Wagonów (Pafawag) we Wrocławiu. W latach 80. XX wieku, firma ta stała się jednym z kluczowych producentów taboru kolejowego w Europie, a także największym polskim wytwórcą elektrowozów, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz wagonów kolejowych. Warto zaznaczyć, że jej wkład w rozwój kolejnictwa krajowego był i wciąż jest nieoceniony.

Historia

Powstanie zakładu

Zakład rozpoczął swoją działalność w 1832 roku jako Maschinenbauanstalt Breslau, czyli niemieckie zakłady budowy maszyn. W produkcję ruszono rok później, co uczyniło fabrykę jednym z najstarszych producentów taboru szynowego na terenie Europy. Od 1839 roku funkcjonowała jako Wagenbauanstalt Gottfried Linke, a kolejne zmiany nazw doprowadziły ją m.in. do Linke-Hofmann Werke. W okresie I wojny światowej zakład zaangażował się w produkcję samolotów dla niemieckiego wojska. Jeszcze przed II wojną światową oferta produkcyjna rozszerzyła się o tabor tramwajowy, w tym pierwszy tramwaj o stalowej konstrukcji pudła – LH Standard. W trakcie II wojny światowej zakład miał na stanie około 5000 przymusowych robotników i kontynuował produkcję pociągów oraz systemów napędowych do rakiet V2.

Po wojnie, w 1945 roku, fabryka została upaństwowiona i rozpoczęła działalność jako Państwowa Fabryka Wagonów. W tym nowym etapie produkcji skoncentrowano się na wagonach osobowych oraz towarowych. Pafawag, będący kontynuatorem zakładów, zdołał w 1953 roku wyprodukować pierwszą powojenną polską lokomotywę elektryczną, EP02, a już rok później zbudował pierwszy elektryczny zespół trakcyjny, EW53.

Wyprodukowany tabor

Podczas swojej działalności, polskie zakłady we Wrocławiu wyprodukowały imponującą liczbę lokomotyw elektrycznych oraz zespołów trakcyjnych, w tym:

Rodzaj pojazduTyp pojazduSeria PKPOkres budowyIlość
Lokomotywa elektryczna pasażerska1EEP021953–19568
Lokomotywa elektryczna towarowa2E1954–19569
Elektryczny zespół trakcyjny1B/2BEW531954–195620
Lokomotywa elektryczna towarowa3EET211957–1971658
Wagon osobowy wąskotorowy3AwBxhpi1958-1960ok. 600
Elektryczny zespół trakcyjny3B/4BEW551958–196272
Elektryczny zespół trakcyjny5B/6BEN571962–19941429
Lokomotywa elektryczna uniwersalnaEU07EU071965–1977240
Elektryczny zespół trakcyjny101NEN941969–197240
Lokomotywa elektryczna towarowa201EET221969–19891184
Lokomotywa elektryczna pasażerska102EEP081972–197615
Lokomotywa elektryczna pasażerska201EaEP2319731
Elektryczny zespół trakcyjny3WEEW581974–198028
Elektryczny zespół trakcyjny5Bg/6BgEN71197620
Lokomotywa elektryczna pasażerska104EEP091986–199747
Elektryczny zespół trakcyjny6WEEW6019902
Elektryczny zespół trakcyjny5Bs/6BsED721993–199621
Lokomotywa elektryczna uniwersalna112EEU431996–199828

Najbardziej popularnym modelem okazał się elektryczny zespół trakcyjny 5B/6B (EN57), którego wyprodukowano 1429 sztuk w latach 1961–1993, oraz lokomotywa towarowa ET22, dostarczana dla PKP w latach 1969–1989. Dodatkowo, przedsiębiorstwo zrealizowało produkcję lokomotyw E412 (typ 112E) dla PKP oraz EU11 (typ 113E) po przejęciu przez Adtranz.

Chociaż kontrakt na 42 sztuki EU11 opiewał na sumę przekraczającą 640 mln zł, nie został zrealizowany, co skutkowało ich dalszą odsprzedażą do Włoch.

Adtranz

24 lutego 1997 roku, niemieckie przedsiębiorstwo Adtranz przejęło zakład. Spółka za 3,7 mln USD nabyła 75% udziałów, co przypadło na zakład, który w wyniku fuzji koncernów ABB oraz Daimler AG powstał 1 stycznia 1996. Adtranz zatrudniał wtedy 23 tys. osób na terenie swoich zakładów w Katowicach, Wrocławiu, Łodzi oraz Warszawie, które ogółem zatrudniały 2500 osób.

Po przejęciu, firma Adtranz przekształciła obiekty zakładu, sprzedając tereny zakładu o powierzchni około 550 tys. m². Od 1998 roku produkcja skupiła się w dwóch halach o łącznej powierzchni 140 tys. m². W jednej z hal zorganizowano stanowiska prototypowe, a także powierzchnię do montażu oraz magazyn części i podzespołów gotowych. Druga hala stała się miejscem produkcji pudeł ze stali węglowej.

Wyprodukowany tabor

Portfel zamówień zakładu obejmował budowę pudeł dla elektrowozów, w tym:

Typ Serii PKPRok budowyIlość
ED7319971
EU111998-200242

Wśród produkcji znajdowały się także ramy wózków trakcyjnych dla lokomotyw Bombardier Transportation, a także 1000 wózków Y 25 HIGH LOAD dla kolei SNCB.

Bombardier Transportation Polska

W maju 2001 roku, kanadyjski koncern Bombardier Transportation przejął Adtranz, w tym także zakład we Wrocławiu. Obecnie zakład specjalizuje się w spawaniu pudłów do lokomotyw Traxx, FS Class E464 oraz ALP-45DP, które są następnie montowane w Niemczech i Włoszech. Produkowane są również pudła do ALP-46 oraz ramy wózków dla wszystkich typów pojazdów. Należy jednak podkreślić, że Bombardier w Wrocławiu nie prowadzi produkcji kompletnych lokomotyw. Przy tym, wykonuje także modernizację lokomotyw, które powstały za czasów Adtranz.

W strukturach grupy wyodrębnia się również dywizję systemów sterowania ruchem kolejowym RCS (Rail Control Solutions). Do dywizji tej przynależą zakłady Bombardier Transportation, które działają w Polsce.

Alstom Pojazdy Szynowe i Alstom Polska S.A.

W 2021 roku, Alstom stał się nowym właścicielem zakładów, przejmując Bombardier Transportation. W okresie 2021–2023 zakład działał jako Alstom Pojazdy Szynowe Sp. z o.o., a w 2023 roku zintegrowano działalność Alstom w Polsce w ramach jednej spółki, Alstom Polska S.A. Wrocławski zakład funkcjonuje jako jego oddział.

Obecna działalność przedsiębiorstwa

Obecna działalność Alstom Pojazdy Szynowe jest ambitnym przedsięwzięciem, które koncentruje się na szerokim asortymencie produkcji nowoczesnych pojazdów szynowych. W ofercie firmy znajdują się między innymi elektryczne zespoły trakcyjne TALENT, lokomotywy Traxx, wagony piętrowe Twindexx w systemie push-pull oraz składy wysokich prędkości. Dodatkowo, przedsiębiorstwo zajmuje się produkcją tramwajów Flexity oraz pojazdów metra.

Po przejęciu zakładów przez Bombardiera, wrocławska fabryka zyskała status drugiej co do wielkości kanadyjskiej inwestycji w Polsce. Co ciekawe, niemal 100% produkcji wyrobów z fabryki trafia na rynki zagraniczne, głównie do USA i Europy. Zakład ten jest znany jako wiodący producent lokomotyw elektrycznych w Polsce. Po przejęciu bogatego portfela zamówień, przedsiębiorstwo mogło zrealizować produkcję 50 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych, w tym 8 dwusystemowych EU43 oraz 42 jednosystemowe Traxx EU47 – F160 DC.

Wrocławska fabryka produkuje także pudła dla popularnych w Niemczech lokomotyw Traxx, które służą również w takich krajach jak Grecja, Szwecja, Szwajcaria, USA a nawet w Malezji. Oprócz tego, Alstom dostarcza podzespoły dla składów zespolonych ICE wykorzystywanych w Niemczech i Holandii oraz dla Talgo eksploatowanych w Hiszpanii, a także dla regionalnych pociągów piętrowych.

W 2007 roku, Koleje Mazowieckie ogłosiły plany zakupu od Bombardiera 37 wagonów piętrowych, jednakże przetarg ten został później unieważniony. W kolejnym roku, 2010, Koleje Mazowieckie nabyły 11 lokomotyw Traxx P160 DC „Hetman” z dostawą zaplanowaną na 2011 rok. W Polsce tramwaje produkowane przez Alstom można spotkać głównie w Łodzi, Krakowie i Gdańsku.

W marcu 2006 roku przedsiębiorstwo Bombardier Transportation zawarło umowę z Solaris Bus & Coach oraz Vossloh Kiepe na montaż tramwajów Bombardier NGT6/2 w Zajezdni Podgórze w Krakowie. W tym samym roku zdobyły przetarg na dostawę 24 tramwajów dla Krakowa oraz 3 dla Gdańska. W ramach tej współpracy Bombardier odpowiadał za karoserie, Vossloh Kiepe dostarczał osprzęt elektryczny, natomiast Solaris Bus & Coach zapewniał pozostałe podzespoły oraz montaż pojazdów. W efekcie, w 2007 roku dostarczono 3 zamówione tramwaje do Gdańska oraz 8 do Krakowa. W kolejnych latach Bombardier Transportation dostarczył do Krakowa dodatkowe 26 tramwajów, z czego 14 to wagony Bombardier NGT6 oraz 12 to wagony Bombardier NGT6/2. Część z nich była montowana lokalnie w krakowskim MPK. W 2010 roku MPK Kraków ogłosił przetarg na 24 niskopodłogowe tramwaje, który wygrał model Bombardier NGT8. Pierwsze cztery egzemplarze przybyły do Krakowa w drugiej połowie 2012 roku, a ostatnia dostawa wszystkich zamówionych tramwajów została zrealizowana w kwietniu 2013 roku.

Wrocławska fabryka nie ogranicza się jedynie do produkcji lokomotyw, ale także wytwarza pudła dla składów dużych prędkości, znanych jako ICE 4, które są wykorzystywane przez Deutsche Bahn. Alstom Pojazdy Szynowe jest więc kluczowym graczem na rynku lokomotyw i tramwajów w Polsce oraz Europie.

Przypisy

  1. Alstom po fuzji z Bombardierem chce wzmocnić swoją obecność Polsce [online], wnp.pl [dostęp 30.01.2024 r.]
  2. Alstom integruje swoją działalność w Polsce tworząc jedną spółkę, ALSTOM Polska S.A. i umacnia pozycję lidera na rynku [online], Alstom [dostęp 30.01.2024 r.]
  3. Powstała spółka Alstom Polska. Integruje różne polskie podmioty koncernu [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 30.01.2024 r.]
  4. a b c d e f Roczne sprawozdanie finansowe. [dostęp 12.07.2023 r.]
  5. a b c Wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem 0000024977. [dostęp 12.07.2023 r.]
  6. Alstom zakończył przejmowanie Bombardiera [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 13.02.2022 r.]
  7. Największy kontrakt w historii giganta. Pudła ICx będą powstawać w Polsce.
  8. Zakład Bombardiera chce zwiększyć produkcję – Logistyka [online], logistyka.wnp.pl [dostęp 22.11.2017 r.]
  9. a b PAFAWAG dziś i jutro [online], www.kolej.one.pl [dostęp 22.11.2017 r.]
  10. BOMBARDIER Transportation Polska Sp. z o.o [online], www.firmy-kolejowe.pl [dostęp 22.11.2017 r.]
  11. Prywatna Strona Miłośnika Komunikacji Miejskiej i Szynowej [online], psmkms.krakow.pl [dostęp 22.11.2017 r.]
  12. Pierwsze cztery NGT8 już w Krakowie.

Oceń: Alstom Pojazdy Szynowe

Średnia ocena:4.53 Liczba ocen:9