Captrain Polska


Captrain Polska, wcześniej znana jako ITL Polska, jest znaczącym przewoźnikiem kolejowym w Polsce.

Spółka ta jest częścią większej struktury, należąc do niemieckiego koncernu Captrain Deutschland, który z kolei jest pod kontrolą francuskiego narodowego przewoźnika kolejowego, czyli Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF).

Siedziba Captrain Polska znajduje się we Wrocławiu, jednak firma dysponuje także bazami w innych lokalizacjach, takich jak Kutno, Tarnowskie Góry oraz Rzepin.

Historia

Spółka Captrain Polska została założona w roku 2006 pod nazwą ITL Polska. W początkowej fazie działalności, firma skoncentrowała się na organizowaniu transportów kolejowych pomiędzy Polską a Niemcami, Czechami oraz Holandią. Już w 2007 roku, Captrain Polska uzyskała licencję na przewozy towarów kolejowych oraz na udostępnianie pojazdów trakcyjnych, co znacząco wzbogaciło jej ofertę.

Przełomowym momentem dla firmy nastąpił pod koniec 2008 roku, gdy z powodzeniem weszła na krajowy rynek kolejowy, a z dniem 23 kwietnia 2009 roku, rozpoczęła realizację przewozów towarowych. Wzrost działalności firmy zyskał dodatkowe znaczenie 21 stycznia 2010 roku, kiedy to testowy pociąg przewoźnika, przemierzając linię 158, przebył trasę z Czech przez Chałupki do Brześcia, co umożliwiło rozpoczęcie prywatnych przewozów międzynarodowych w Polsce.

W kolejnym etapie, pociąg przekroczył granicę z Polską do Białorusi w Małaszewiczach, wjeżdżając do Brześcia napędzany własną lokomotywą, co stanowiło kolejny duży krok w rozwoju firmy. W październiku 2014 roku, ITL Polska przyjęła nową nazwę – Captrain Polska, oddając tym samym nową tożsamość oraz kierunek rozwoju.

Tabor

W roku 2008 firma dokonała zakupu używanej lokomotywy spalinowej typu M62 (M62-1154), która następnie przeszła modernizację w renomowanych zakładach PESA. Tego samego roku Captrain Polska stała się właścicielem dwóch nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych elektrycznych, należących do serii Bombardier Traxx F140 MS (E186 137-6 i E186 138-4).

W kolejnym roku, 2009, tabor ITL Polska został uzupełniony o dwie lokomotywy spalinowe typu 311D (o numerach 311D-01 i 311D-02). Captrain Polska zarządza zróżnicowanym segmentem taboru, w tym elektrowozami E186, EU07 oraz spalinowozami SM42, SM48, 409Da, M62 i BR232.

Lokomotywy eksploatowane przez Captrain Polska zdobią charakterystyczne barwy grupy, takie jak zielony, szary oraz czarny. Spółka posiada również własne zaplecze techniczne, co pozwala na efektywne utrzymanie lokomotyw w jej bazie naprawczej znajdującej się w Wołowie.

Przypisy

  1. CaptrainC. Polska CaptrainC., Nasze zasoby [online], Captrain Polska [dostęp 18.02.2022 r.]
  2. CaptrainC. Polska CaptrainC., Captrain Polska - Captrain Polska Sp. z o.o. [online], 18.12.2019 r.
  3. ITL Polska zmienia nazwę na Captrain Polska. 08.10.2014 r. [dostęp 18.10.2016 r.]
  4. Michał Grobelny. Z ITL przez granice i bez granic. „Rynek Kolejowy”. s. 12-14. ISSN 1644-1958.
  5. Michał Grobelny. ITL Polska wjechał do Brześcia. „Rynek Kolejowy”. s. 14. ISSN 1644-1958.
  6. a b c d e f ITL Polska Sp. z o.o. w: "Świat Kolei" nr 1/2010, s.5
  7. CaptrainC. Polska CaptrainC., Transport kolejowy z Captrain Polska [ppsx] [dostęp 18.12.2019 r.]

Oceń: Captrain Polska

Średnia ocena:4.91 Liczba ocen:23