Jan Paweł Pełech


Jan Paweł Pełech, który przyszedł na świat 29 maja 1962 roku we Wrocławiu, to wybitny polski operator filmowy oraz pedagog. Jego pasja do sztuki filmowej zaowocowała ukończeniem Wydziału Operatorskiego w PWSFTviT w Łodzi.

Jako operator, Jan Paweł Pełech może poszczycić się wieloma osiągnięciami, będąc autorem i współautorem zdjęć do ponad 60 filmów dokumentalnych oraz licznych seriali dokumentalnych i reportaży. Jego praca spotkała się z uznaniem w branży, co zaowocowało członkostwem w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich.

W zakresie edukacji, od grudnia 2009 roku do sierpnia 2012 roku, Pełech pełnił funkcję nauczyciela realizacji filmowej w Państwowym Policealnym Studium Animatorów Kultury i Bibliotekarzy „SKIBA” we Wrocławiu. Dodatkowo, od października 2010 roku do maja 2012 roku, był wykładowcą realizacji filmowej w Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie.

W życiu osobistym Jan Paweł Pełech jest mężem utalentowanej montażystki Haliny Usielskiej Pełech, co dodatkowo podkreśla jego głębokie związki z branżą filmową.

Filmografia

Filmografia Jan Pawła Pełcha obejmuje szereg znaczących produkcji filmowych, które miały miejsce w ostatnich latach. Jego dorobek ilustruje bogaty wachlarz projektów reżyserskich, w różnorodnych gatunkach oraz tematach.

  • 2015: 25 x Witkacy, reż. Urszula Dubowska,
  • 2015: Chłopski Skarga, reż. Ewa Szprynger,
  • 2014: „Śpieszmy się kochać”, reż. Anna Więckowska,
  • 2013: Śladami złotego, reż. Beata Hyży-Czołpińska,
  • 2012: Reprezentacja, reż. Anna Więckowska,
  • 2012: Alfred Wierusz-Kowalski, reż. Beata Hyży-Czołpińska,
  • 2012: Wielki człowiek małej grafiki, reż. Beata Hyży-Czołpińska,
  • 2012: Beauty and the Brest (tyt. polski Piękna i Bestia), reż. Liliana Komorowska,
  • 2010: Ręka fryzjera, reż. Tadeusz Król,
  • 2010: Piksele (operator kamery – nowela Filip), reż. Jacek Lusiński,
  • 2009: Atak Hitlera na Polskę. Jak rozpoczęła się II wojna światowa, reż. Michał Nekanda-Trepka,
  • 2009: Było sobie miasteczko…, reż. Tadeusz Arciuch i Maciej Wojciechowski,
  • 2009: Każde dotknięcie zostawia ślad – Alina Szapocznikow (operator kamery 2), reż. Anna Zakrzewska, Joanna Turowicz,
  • 2009: Stół…, reż. Sławomir Koehler,
  • 2008: Krąg rodziców, reż. Tadeusz Król,
  • 2008: 1000 razy Solidarność, reż. Sławomir Koehler,
  • 2007: Tatrzański Park narodowy – Misterium przyrody (współoperator), reż. Ewa Banaszkiewicz,
  • 2007: Dawno temu w PRL-u, reż. Sławomir Koehler i Włodzimierz Frackiewicz,
  • 2007: Wrzesień 1939 (steadicam), reż. Jacek Lusiński,
  • 2007: Leśnym tropem-Noclegowisko gawronów, reż. Barbara Grygo,
  • 2006: Śladami złodziei aniołów-Madonna z Gościeszyna, reż. Jakub Nowak,
  • 2006: Śladami złodziei aniołów-Od Tintoretta do Kossaka, reż. Jakub Nowak,
  • 2006: Śladami złodziei aniołów-Bieszczadzka Królowa, reż. Jakub Nowak,
  • 2006: Śladami złodziei aniołów-Relikwie z Lublina, reż. Jakub Nowak,
  • 2006: Żyć z przeszczepem, reż. Krzysztof Kępa i Stanisław Wolny,
  • 2006: Aleksander Kwaśniewski. Między Lechem a Lechem, reż. Sławomir Koehler,
  • 2006: Solidarity-The Begining Of The Revolution, reż. Andrzej Słodkowski,
  • 2006: Standing Tall At Auschwitz, reż. Paul Freedman,
  • 2005: Zapiski znalezione w trawie, reż. Jakub Nowak,
  • 2005: Niezwykły teatr, reż. Urszula Dubowska,
  • 2005: Życie jest piękne, reż. Marek Czunkiewicz,
  • 2005: Tego nie da się zapomnieć, reż. Ewa Żmigrodzka, Krzysztof Zwoliński,
  • 2005: Teczki i Pandory, reż. Ewa Żmigrodzka, Krzysztof Zwoliński,
  • 2004: Mastersi, reż. Beata Hyży-Czołpińska,
  • 2003: Specjalista, reż. Sebastian Czech,
  • 2003: Gilgamesz po góralsku, reż. Jakub Nowak,
  • 2003: Autobus przyjedzie znowu, reż. Krzysztof Rączyński, Robert Kamyk,
  • 2002: Mój własny Ursynów, reż. Sebastian Czech,
  • 2002: Taśmy grozy, reż. Marek Czunkiewicz,
  • 2002: Juma, reż. marek Czunkiewicz,
  • 2002: Chcemy być piękni, reż. Andrzej Gajewski,
  • 2002: Testament, reż. Ewa Świecińska,
  • 2002: Sztuka kochania według Wisłockiej, reż. Konrad Szołajski,
  • 2002: Maszer, reż. Beata Hyży-Czołpińska,
  • 2002: Granica marzeń, reż. Marek Czunkiewicz,
  • 2001: Szlaban, reż. Andrzej Bogoryja-Zakrzewski,
  • 2000: Dalajlama – filozof nadziei i ludzkiego współodczuwania, reż. Barbara Lorynowicz,
  • 2000: Erotomani, reż. Jacek Jędrzejewicz,
  • 2000: Juliusz Słowacki tańczy (operator steadicamu), reż. Krzysztof Magowski,
  • 2000: Druga strona ziemi, reż. Monika Michalak i Leszek Wajcman,
  • 2000: Małe ojczyzny – Kościan, reż. Krzysztof Kępa,
  • 1999: Tryptyk ojczysty, reż. Zbigniew Kowalewski,
  • 1999: Alpiniarz, reż. Jacek Jędrzejewicz,
  • 1998: Ejszyszki, Ejszyszki…, reż. Tadeusz Arciuch,
  • 1998: Rok Papieża, reż. Barbara Lorynowicz,
  • 1997: 17 dni września, reż. Józef Gębski,
  • 1997: Świat Matki Teresy, reż. Barbara Lorynowicz,
  • 1996: Już nie mogę przestać być damą, reż. Jolanta Kessler,
  • 1995: Magda, reż. Monika Michalak, Leszek Wajcman,
  • 1995: Zbir, reż. Włodzimierz Frąckiewicz,
  • 1995: Ethic in Nazi Medicine, reż. John Michalczyk,
  • 1995: Mandala Muzyczna – Rak: Urszula Dudziak, reż. Robert Baliński,
  • 1995: Krzysztof Sieniawski, reż. Krzysztof Wojciechowski,
  • 1995: Bilet w jedną stronę, reż. Jacek Siwecki,
  • 1995: Józef Warszawski, reż. Józef Gębski,
  • 1995: Andrzej Celarek, reż. Krzysztof Wojciechowski,
  • 1994: Missa Poloniae, reż. Zbigniew Kowalewski,
  • 1994: Summa Technologiae, reż. Adam Ustynowicz,
  • 1994: Dech łodzi, reż. Robert Baliński,
  • 1993: Mandala Muzyczna – Wodnik: Józef Skrzek, reż. Robert Baliński,
  • 1992: Eskurial, reż. Mariusz Wojaczek,
  • 1991: Bezimienni z Ałtaju, reż. Anna T. Pietraszek,
  • 1991: Zniewolone góry, reż. Anna T. Pietraszek,
  • 1991: Zrozumieć lodowiec, reż. Anna T. Pietraszek,
  • 1990: Widziane z góry, reż. Stanisław Suchoń,
  • 1990: Spacer, reż. J. Paweł Pełech,
  • 1990: Ptasia rzeka, reż. Joanna Wierzbicka,
  • 1990: Czerwone bagno, reż. Joanna Wierzbicka,
  • 1990: Kulik Wielki (II operator), reż. Joanna Wierzbicka,
  • 1990: Książ i żebrak (II operator), reż. Joanna Wierzbicka,
  • 1990: Dokąd odlecą dubelty (II operator), reż. Joanna Wierzbicka.

Oceń: Jan Paweł Pełech

Średnia ocena:4.87 Liczba ocen:16