Hotel Art we Wrocławiu


Hotel Art w Wrocławiu to czterogwiazdkowy obiekt, który zajmuje dwie zabytkowe kamienice, posiadające średniowieczne korzenie. Zlokalizowany jest on przy ulicy Kiełbaśniczej we Wrocławiu, co sprawia, że jest to wyjątkowe miejsce na mapie kulturowej miasta.

Obiekt powstał w dwóch sąsiadujących kamienicach, które różnią się między sobą nie tylko liczbą kondygnacji czy traktów, ale również swoją historią. W narożnej kamienicy przez ponad 200 lat funkcjonowała drukarnia, co nadało jej charakterystyczny rys. Z kolei kamienica nr 22 miała swoje miejsce jako dom parafialny, co nadało temu miejscu pozafinansowy, kulturowy wymiar.

Historia i opis architektoniczny kamienic

Kamienica nr 20

Kamienica ta usytuowana jest na narożnej działce pomiędzy ulicą Łaziennej a ul. Kiełbaśniczą. Jej historia sięga średniowiecza, kiedy to w XIV wieku powstał pierwotny czterokondygnacyjny budynek, który miał jedną izbę i od strony ulicy Kiełbaśniczej miał swój front. W połowie XIV wieku oraz w 1520 roku kamienicę poddano rozbudowie. Wówczas dodano północne skrzydło przy ul. Łaziennej, a w 1549 roku skrzydło południowe, co przyczyniło się do nadania jej charakterystycznego kształtu patrycjuszowskiej kamienicy narożnej.

Dziś budynek liczy trzy kondygnacje, jest dwutraktowy i trójskrzydłowy, a jego układ spina kalenicowa forma od strony ul. Kiełbaśniczej oraz kalenicowo-szczytowy od ul. Łaziennej. W wewnętrznym dziedzińcu, który połączony jest z frontem kamienicy, znajduje się sień przejazdowa, która tworzy centralny punkt tego układu. Sień ta zakończona jest eleganckim portalem datowanym na 1800 rok. Wnętrze oraz sień otoczone są sklepieniami w stylu sieciowym, kolebkowym oraz kolebkowym z lunetami, które w piwnicy wspiera centralny filar.

Wejście do budynku zlokalizowane jest w drugiej osi od strony południowej, a okna na pierwszej kondygnacji zdobione są fasciowymi opaskami. Wnętrza zachowały nie tylko sieciowe sklepienia skarbca, ale także malowane renesansowe stropy. Pomieszczenia wyróżniają się wczesnobarokowym wystrojem sztukatorskim oraz renesansowymi kolumnami na I piętrze z 1549 roku, które nadają całości niepowtarzalny charakter. Warto zwrócić uwagę na dwa profilowane portale w sieni, ozdobione gmerkami i datą „1520”. Do momentu ostatniego remontu budynek posiadał dachową więźbę z 1549 roku, sygnowaną nazwiskiem Melchiora Solcza (Michaela Scholtza), ale w 1933 roku kamienica przeszła kolejne zmiany.

Warto zaznaczyć, że od 1658 roku w kamienicy działała drukarnia Baumannów, przeniesiona przez Andreasa Assiga, będąca kontynuatorem oficyny Szarffenbergów. W miarę upływu lat wnętrza zostały przebudowane, a kontynuacja działalności przez kolejnych spadkobierców odbywała się pod tym adresem przez XX wiek. Wśród ich licznych właścicieli wymienia się Samuela Grassa oraz Bartha, a od 1842 roku H. Bartha, który przeprowadził gruntowną przebudowę. Drukarnia istniała w tym miejscu aż do 1945 roku.

Jak zauważa Jan Harasimowicz, kamienica ta jest uznawana za jeden z najcenniejszych zabytków architektury mieszczańskiej na Śląsku.

Kamienica nr 21/22

Na przedłużonej działce nr 21/22, historycznie zlokalizowanej nieopodal ul. Kiełbaśniczej, początkowo znajdowały się trzy budynki sięgające do ulicy Rzeźniczej w pierwszej połowie XVIII wieku. Budynek frontowy był niegdyś zamieszkiwany przez pastora kościoła pw. św. Elżbiety, podczas gdy budynek środkowy z XIX wieku pełnił rolę domu weselnego, a obiekt przy ul. Rzeźniczej służył jako stajnia. Dodatkowo z ul. Kiełbaśniczej prowadził dziedziniec z ogrodem.

W 1896 roku wzniesiono nową kamienicę, która pełniła funkcję domu parafialnego parafii św. Elżbiety. Jej projektantem był renomowany architekt Felix Henry, a budynek istniał w tej roli do 1945 roku. Obiekt ma charakter czterokondygnacyjny, z trzema traktami, zwieńczony dwuspadowym dachem i dwiema facjatami.

Fasada kamienicy została podzielona na cztery osie, które składają się z potrójnych i podwójnych okien. Charakterystyczny dwukondygnacyjny wykusz wyróżnia się w osi południowej, dodając uroku całej strukturze. Elewacja wykonana z cegły klinkierowej z elements architektury neogotyckiej, jak masywne kroksztyny i obramowania otworów okiennych, sprawia wrażenie majestatycznej. Dodatkowo zdobienia w stylu neorenesansowym oraz secesyjnym nadają kamienicy unikatowy wygląd.

Na uwagę zasługują również pozostałe detale, takie jak malowidła na elewacji, które ozdobione są dwukrotnie powtórzonymi datami rocznymi „1520”, gmerkami i symbolami literowymi „GLMWZ”, „B”, „C”. W budynku zachowała się także klatka schodowa z kutą balustradą oraz elegancka stiukowa dekoracja.

Hotel Art

W latach 1945 do 1995 stan kamienic był niezwykle niekorzystny, bowiem nie przeprowadzano tam żadnych remontów, a ich kondycja zbliżała się do ruiny.

Jednakże w latach 1995–1996 nastąpiła gruntowna modernizacja budynku nr 20, co zapoczątkowało proces odnawiania. Kolejny krok miał miejsce w 1997 roku, kiedy to zrealizowano połączenie z kamienicą nr 21/22. Inwestycja została zainicjowana przez Stowarzyszenie Architektów Polskich, natomiast zespół architektów, w skład którego weszli Dorota Jarodzka-Śródka oraz Kazimierz Śródką, zajął się projektem odnowy.

W wyniku tych procesów powstał czterogwiazdkowy hotel, dysponujący siedemdziesięcioma siedmioma klimatyzowanymi pokojami, co przekłada się na sto czterdzieści dwa miejsca noclegowe. Hotel oferuje także bogaty wachlarz usług: na jego terenie znajduje się restauracja, kawiarnia, a także pięć sal konferencyjnych. Dodatkowo, poniżej budynku zlokalizowano garaż, który pomieści trzydzieści dwa auta. Na parterze usytuowany jest Pasaż Słońca, stanowiący atrakcyjne uzupełnienie oferty tego miejsca.

Przypisy

  1. Rejestr zabytków nieruchomych – województwo dolnośląskie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r.
  2. a b c d e f g h i j k l m Eysymontt i in. 2011 ↓, s. 226.
  3. a b c d e f g h i j k l m Eysymontt i in. 2011 ↓, s. 225.
  4. Harasimowicz 2006 ↓, s. 296.
  5. Harasimowicz 2006 ↓, s. 248.
  6. Harasimowicz 2006 ↓, s. 62.
  7. Harasimowicz 2006 ↓, s. 59.
  8. a b c d Harasimowicz 1998 ↓, s. 57.
  9. a b c d Harasimowicz 1998 ↓, s. 55.
  10. laskowanie, [w:] Encyklopedia PWN [online], Wydawnictwo Naukowe PWN, [dostęp 31.05.2021 r.]

Oceń: Hotel Art we Wrocławiu

Średnia ocena:4.65 Liczba ocen:12