Robert Wiene, urodzony 27 kwietnia 1873 roku we Wrocławiu, to postać uznawana za jednego z kluczowych reżyserów w historii kina niemej epoki. Zmarł 17 lipca 1938 roku w Paryżu, pozostawiając po sobie trwały ślad w sztuce filmowej.
Wiene wychował się w artystycznym środowisku; był synem aktora teatralnego Carla Wiene, co niewątpliwie wpłynęło na jego późniejszą karierę. Po studiach z zakresu prawa na Uniwersytecie w Berlinie, rozpoczął swoją przygodę z teatrem, występując w małych rolach już od 1908 roku.
W 1912 roku, jako twórca scenariuszy, stworzył tekst do filmu Die Waffen der Jugend, a dwa lata później zadebiutował jako reżyser, kręcąc film Arme Eva (w polskim tłumaczeniu: Droga Ewa). Jednak najważniejsze osiągnięcie Wiene to niewątpliwie jego dzieło Gabinet doktora Caligari z 1920 roku, uznawane za pionierskie w nurcie ekspresjonizmu w niemieckim kinie.
Jego życie zakończyło się tragicznie; Wiene zmarł w Paryżu zaledwie dziesięć dni przed zakończeniem pracy nad swoim ostatnim filmem, Ultimatum. Produkcję tę dokończył jego bliski przyjaciel, Robert Siodmak, co pokazuje, jak bliskie były relacje w świecie filmowym tamtych lat.
Filmografia
Robert Wiene, znany ze swoich wyjątkowych dzieł filmowych, zyskał uznanie w świecie kina dzięki swojej unikalnej stylizacji i oryginalnym pomysłom. Poniżej przedstawiamy listę ważniejszych produkcji, które w znaczący sposób przyczyniły się do jego kariery artystycznej:
- 1920 Genuine,
- 1920 Gabinet doktora Caligari,
- 1923 Raskolnikow,
- 1923 I.N.R.I.,
- 1924 Ręce Orlaka,
- 1926 Der Rosenkavalier (na podstawie opery Richarda Straussa Kawaler srebrnej róży),
- 1930 Der Andere,
- 1931 Der Liebesexpress,
- 1934 One Night in Venice,
- 1938 Ultimatum.
Literatura
Lista odniesień związanych z twórczością Roberta Wiene jest niezwykle interesująca i stanowi doskonałe źródło wiedzy dla wszystkich miłośników kina. Oto kilka wybranych publikacji, które warto uwzględnić w swoich poszukiwaniach:
- Uli Jung, Walter Schatzberg: Robert Wiene. Der Caligari-Regisseur. Berlin: Henschel 1995, ISBN 3-89487-233-0,
- Film Das Cabinet des Dr. Caligari. Scenariusz Carla Mayera i Hansa Janowitza do produkcji Wiene z lat 1919/20. W skład tej publikacji wchodzi również esej Siegberta S. Prawera oraz materiały filmowe, których autorami są Uli Jung i Walter Schatzberg. München: edition text + kritik 1995 (FILMtext – Drehbücher klassischer deutscher Filme, red. Helga Belach i Hans-Michael Bock), 158 S. ISBN 3-88377-484-7,
- Izabela Taraszczuk: Der Expressionismus im deutschen Film: Robert Wienes „Das Cabinet des Dr. Caligari” – Vision eines totalitären Staates oder Halluzinationen eines Geisteskranken? [W:] Augustyn Mańczyk, Paweł Zimniak (red. nauk.): Germanistyka t. 15, Studia i materiały L. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej 2000, s. 211-216. ISBN 83-7268-015-9.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Andrzej Jerie | Rafał W. Orkan | Ewelina Lisowska | Antonina Choroszy | Michał Tomczyk (muzyk) | Mrozu | Piotr Beber | Adam Cywka | Cezary Kamienkow | Marek Krajewski (pisarz) | Quirinus Kuhlmann | Teresa Podemska-Abt | Michał Zygmunt | Andrzej Bemer | Grzegorz Lewandowski (reżyser) | Wacław Mikłaszewski | Bożena Grzyb-Jarodzka | Georg Scholtz (starszy) | Krzysztof Tyszkiewicz (scenograf) | Andrzej GałłaOceń: Robert Wiene