Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu, w skrócie KSK Wrocław, to znacząca organizacja o statusie pożytku publicznego, która angażuje się w działania mające na celu ratowanie i zachowanie dziedzictwa kultury materialnej związanej z kolejnictwem. Siedziba tej instytucji znajduje się w sercu Wrocławia.
Głównym zamierzeniem statutowym KSK Wrocław jest ochrona oraz promocja kolei, co realizowane jest poprzez różnorodne przedsięwzięcia dydaktyczne oraz naukowe. Organizacja aktywnie wspiera również wszelkie działania oraz inicjatywy, które mają na celu zachowanie i ochronę zabytków polskiego kolejnictwa.
Historia
Stowarzyszenie, które obecnie znamy jako Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu, swoją działalność rozpoczęło w roku 1989 jako nieformalna grupka pasjonatów kolei. Działała ona głównie na polu dokumentacji fotograficznej, przyglądając się na bieżąco transformacjom infrastrukturalnym oraz taborowym w polskim systemie kolejowym. W trudnych okolicznościach, w obliczu zakazu fotografowania na terenach PKP, podejmowano liczne inicjatywy w obronie praw do dokumentacji tych zmian.
Oficjalne powstanie Klubu miało miejsce 28 lutego 1991 roku, kiedy to odbyło się Walne Zebranie Członków. Mimo że działalność była już rozpoczęta, formalności odnośnie organizacji nastąpiły później, a 14 maja tego samego roku wybrano nowy zarząd, na czele którego stanął Ryszard Boduszek. Klub zyskał formalny status po wpisaniu do rejestru stowarzyszeń 16 maja 1991 roku, dzięki decyzji wydanej przez Sąd Wojewódzki we Wrocławiu.
Zaledwie rok po swoim zarejestrowaniu, Klub nawiązał współpracę z PKP, by efektywnie budować kolekcje zabytkowego taboru kolejowego w Polsce. Wybrano dawną parowozownię w Jaworzynie Śląskiej jako miejsce, które miało służyć przechowywaniu tych cennych pojazdów. W latach 1994-1997 do skansenu w Jaworzynie sprowadzono kilka pamiętnych parowozów, takich jak P46-49, Ty45-20, czy Ty5-16, a także nowoczesne elektrowozy.
W late 90-tych Klub postanowił zainwestować w rozwój wielu niszczejących zabytków, zyskując w 1999 roku pierwszy własny wagon towarowy – węglarka typu 29W z 1949 roku. Ten cenny eksponat, dzięki współpracy z Elektrownią Turów, stał się z czasem symbolem starań Klubu o zachowanie polskiej techniki kolejowej. W większości, pozostałe zabytkowe pojazdy zakupione zostały z PKP Cargo S.A. oraz z darowizn z Wojska Polskiego.
Dziś, w kolekcji Klubu można znaleźć ponad 100 zabytkowych pojazdów kolejowych, z czego 29 jest w pełni sprawnych. Eksponaty te są wykorzystywane nie tylko do organizowania pociągów retro, ale także do inscenizacji historycznych i produkcji filmowych. Przykładem użycia taboru KSK Wrocław w ceremonii otwarcia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pokazuje znaczenie, jakie ma ten cenny zbiór dla polskiej kultury kolejowej.
W okresie restrukturyzacyjnym PKP, pomiędzy 2001 a 2004 rokiem, Klub wniósł wielki wkład w zachowanie skansenu kolejowego w Jaworzynie Śląskiej, co zaowocowało przejęciem nieruchomości w tym regionie. Gmina Jaworzyna Śląska, po uchwale Rady Miejskiej, powierzyła zarządzanie tą przestrzenią osobie prywatnej, co stworzyło nową szansę dla przyszłości skansenu.
26 stycznia 2006 roku Klub zarejestrował w Krajowym Rejestrze Sądowym nowy statut, uzyskując tym samym status organizacji pożytku publicznego. W kolejnych latach, w 2009 roku, KSK Wrocław oficjalnie przystąpił do organizacji Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa. Porozumienie w tej sprawie zostało podpisane z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, co umocniło pozycję Klubu.
W roku 2019 Klub wzbogacił swoją kolekcję o elektrowóz EP05-22, którego historia jest nierozerwalnie związana z wydarzeniami w Ursusie w czerwcu 1976 roku. W 2021 Klub współfinansował jego remont, przywracając historyczne malowanie z okresu świetności.
Z okazji 30-lecia istnienia Klubu w 2021 roku, wyprodukowano znaczki pocztowe oraz kartki obiegowe, które trafiły do obiegu 22 lutego 2021. Mimo niestrudzonych starań, Klub wciąż poszukuje terenu na publiczną ekspozycję swojej bogatej kolekcji.
Wykaz klubowego taboru
Klub Sympatyków Kolei, z siedzibą we Wrocławiu, dysponuje bogatą kolekcją historycznego taboru kolejowego. Jednym z jego kluczowych atutów jest zbiór 12 lokomotyw, w tym m.in. lokomotywa parowa TKt48 oraz szereg lokomotyw spalinowych, takich jak Ls40, SM41, SP42 i elektryczna EP05-22. Zgromadzone środki transportu to prawdziwe perełki, ponieważ do klubu należy również 80 wagonów osobowych oraz towarowych, które były używane w Polsce przez PKP oraz wcześniej przez niemieckie koleje. Chronią one dziedzictwo kolejowe regionu, w tym wagony wykorzystywane przez pruskie, niemieckie i polskie wytwórnie zajmujące się budową taboru w latach 1900–1970, z naciskiem na te z Wrocławia, w tym produkty firm takich jak Pafawag i ZNTK Wrocław.
Oprócz zbierania, klub angażuje się także w naprawach i konserwacji swoich pojazdów. To kluczowe działania, które zapewniają, że zbiory są nie tylko utrzymywane w dobrym stanie, ale także przywracane do eksploatacji muzealno-turystycznej. Dzięki staraniom członków klubu, każdy z pojazdów z kolekcji spełnia wymogi techniczne i estetyczne, jakie są obrane przez inne krajowe przedsiębiorstwa kolejowe.
Numer taborowy | Seria | Rok produkcji | Stan techniczny | Pochodzenie i historia | Pozyskanie | Typ pojazdu | |
TKh05353 | T3A / Fablok Chrzanów | 3121 / 1953 | sprawna technicznie | pracowała w Hucie Florian Świętochłowice | dzierżawa z DB Cargo Polska SA | Lokomotywa parowa | |
TKt48-146 | TKt48/2 / Fablok Chrzanów | 4736 / 1956 | w trakcie naprawy | pracował w PKP – lokomotywownia Kępno | odkupiony od PKP SA | Lokomotywa parowa | |
SM30-507 | 1D / Fablok Chrzanów | 3532 / 1958 | sprawna technicznie | pracowała w bazie pali w Rzeszowie | podarowana przez ORLEN S.A. | Lokomotywa spalinowa | |
SM30-662 | 1D / Fablok Chrzanów | 6627 / 1964 | sprawna technicznie | pracowała w Wojsku Polskim w Inowrocławiu | podarowana przez Wojsko Polskie | Lokomotywa spalinowa | |
SP30-194 | 1D / Fablok Chrzanów | 6974 / 1965 | odrestaurowana zewnętrznie | pracowała na PKP, ostatnio w Opolu | podarowana przez PKP CARGO S.A. | Lokomotywa spalinowa | |
SM30-513 | 1D / Fablok Chrzanów | 3544 / 1960 | oczekuje naprawy | pracowała w bazie paliw we Wrześni | podarowana przez ORLEN S.A. | Lokomotywa spalinowa | |
SP42-001 | 101D / Fablok Chrzanów | 8058 / 1970 | w trakcie naprawy | pracowała na PKP, ostatnio w Jeleniej Górze | podarowana przez PKP CARGO S.A. | Lokomotywa spalinowa | |
SM41-126 | DVM2 / Ganz Mavag | 929 / 1964 | odrestaurowana zewnętrznie | pracowała na PKP, ostatnio w Stargardzie Szcz. | odkupiony od PKP S.A. | Lokomotywa spalinowa | |
SU45-079 | 301Db / HCP Poznań | 081 / 1973 | sprawna technicznie | pracowała na PKP, ostatnio w Krzyżu | użyczona przez ALS s.c. ze Starego Sącza | Lokomotywa spalinowa | |
SU45-089 | 301Db / HCP Poznań | 091 / 1973 | oczekuje zewnętrznej renowacji | pracowała na PKP, ostatnio w Krzyżu | użyczona przez ALS s.c. ze Starego Sącza | Lokomotywa spalinowa | |
409Da-633 | 409Da / Zastal Zielona Góra | 633 / 1978 | sprawna technicznie | pracowała w Wojsku Polskim w Drawnie | podarowana przez Wojsko Polskie | Lokomotywa spalinowa | |
409Da-098 | 409Da / Zastal Zielona Góra | 98 / 1970 | oczekuje na renowację | pracowała w bazie paliw w Bytomiu | podarowana przez ORLEN S.A. | Lokomotywa spalinowa | |
409Da-836 | 409Da / Mystal Myszków | 160 / 1988 | w trakcie naprawy | pracowała w bazie paliw Gdańsk Kiełpinek | podarowana przez ORLEN S.A. | Lokomotywa spalinowa | |
SM03-343 | Ls150 / Fablok Chrzanów | 5614 / 1961 | w trakcie naprawy | pracowała w Wojsku Polskim w Stawach | podarowana przez Wojsko Polskie | Lokomotywa spalinowa | |
Ls40-5293 | Ls40 / Fablok Chrzanów | 5293 / 1959 | pomnik Wrocław ul. Paczkowska | pracowała na bocznicach | podarowany przez ORLEN S.A. | Lokomotywa spalinowa | |
Ls40-5434 | Ls40 / Fablok Chrzanów | 5434 / 1959 | sprawna technicznie | pracowała na bocznicy w Ujeździe Górnym | odkupiona od PPZM Ujazd Górny | Lokomotywa spalinowa | |
Ls60-356 | Ls60 / Zastal Zielona Góra | 356 / 1971 | oczekuje naprawy | pracowała z bazie paliw w Rzepinie | podarowana przez ORLEN S.A. | Lokomotywa spalinowa | |
Ls60-215 | Ls60 / Zastal Zielona Góra | 215 / 1969 | w trakcie naprawy | pracowała na dawnej bocznicy Wrozamet we Wrocławiu | przekazana przez BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp z o.o. z siedzibą w Warszawie | Lokomotywa spalinowa | |
EP05-22 | 44E / Skoda | 4328 / 1961 | odrestaurowana zewnętrznie | pracowała w PKP lokomotywownia Warszawa Olszynka Grochowska. prowadziła pociąg Opolanin zatrzymany przez protestujących robotników w Ursusie w 1976 roku. | podarowana przez PKP CARGO S.A. | Lokomotywa elektryczna | |
WM-10/M-628 | KOLZAM | 1983 | sprawna technicznie | Pracowała w KWK Ziemowit | zakupiona od DB Cargo Polska S.A. | Drezyna motorowa | |
Numer DRG 28407 od roku 1946 014157 seria BCi od roku 1958 14157 seria ABi od roku 1969 505134-20053-2 seria ABi od roku 1976 505124-15188-5 seria Bi | Bi29 / LHW Breslau | – / 1929 | sprawny technicznie | Wyprodukowany dla Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, otrzymał nr DRG 28407. od 1945 PKP : 014157 BCi -> 14157 ABi -> 505134-20053-2 ABi -> 505124-15188-5 Bi -> 505124-15188-5 Bh | użyczony przez PKP IC | Wagon pasażerski osobowy | |
Numer DRG 36513 od roku 1946 014570 seria BCi od roku 1958 14570 seria ABi od roku 1969 505134-20120-9 seria ABi od roku 1976 505124-5144-8 seria Bi | BCi29 / LHW Breslau | – / 1930 | sprawny technicznie | Wyprodukowany dla Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, otrzymał nr DRG 36513, od 1945 PKP: 014570 BCi -> 14570 ABi -> 505134-20120-9 ABi – > 505124-15144-8 Bi -> 505124-14144-8 Bh | użyczony przez PKP IC | Wagon pasażerski osobowy | |
Numer DRG 83630 od roku 1946 026672 seria Ci od roku 1958 26672 seria Bi od roku 1969 515124-20534-3 seria Bi od roku 1975 505124-15031-7 seria Bi | Ci28 / VVW Koln | – / 1929 | sprawny technicznie | Wyprodukowany dla Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, otrzymał nr DRG 83630, od 1945 PKP: 026672 Ci ->26672 Bi -> 505124-20534-3 Bi -> 505124-15031 Bi -> 505124-15031-7 Bh | użyczony przez PKP IC | Wagon pasażerski osobowy | |
Numer DRG 96668 od roku 1946 024525 seria Ciy od roku 1958 24525 seria Biy od roku 1969 505123-22163-0 seria Biy | C3itrPr18 / LHW Breslau | – / 1919 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, ostatnia st. mac. Nysa | zakupiony od PKP S.A. | Wagon pasażerski osobowy | |
Numer DRG ? od roku 1946 027943 seria Ci od roku 1958 27943 seria Bi | Cid21 / LHW Breslau | – / 1923 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, a od 1969 w KGHM Lubin | podarowany przez PolMiedź-Trans Sp z o.o. | Wagon pasażerski osobowy | |
Numer DRG 28314 od roku 1946 09017 seria Ai od roku 1958 9017 seria Bi od roku 1969 505124-20507-9 seria Bi od roku 1975 505124-15051-5 seria Bi | Bi29 / LHB Bautzen | – / 1929 | w trakcie naprawy | pracował w PKP | zakupiony od PKP S.A. | Wagon pasażerski osobowy | |
Numer DRG 27655 od roku 1946 09406 seria Ai od roku 1958 9406 seria Bi od roku 1969 505124-20157-5 seria Bi od roku 1976 505124-15175-2 seria Bi | Bi29 / Beuchelt Greenberg | – / 1930 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, ostatnia st. mac. Wrocław Gł. | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon pasażerski osobowy | |
od roku 1947 015277 seria Chuxzt od roku 1958 15277 seria Bchuxzt od roku 1969 515159-10002-0 seria Bchuxzt | 10A / H.Cegielski Poznań | – / 1947 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, ostatnio jako wagon socjalny | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon pasażerski osobowy | |
od roku 1958 15921 seria Bhuxzt od roku 1969 515120-22368-7 seria Bhuxzt | 8A / ZNTK Ostrów Wlkp. | – / 1957 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, ostatnio w poc. sieciowym | podarowany przez PKP Energetyka S.A. | Wagon pasażerski osobowy | |
od roku 1960 17443 seria Bhixt od roku 1969 505129-18439-4 seria Bhixt | 43A / H.Cegielski Poznań | – / 1960 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, ostatnio w poc. rat. w Rybniku | podarowany przez PKP PLK S.A. | Wagon pasażerski osobowy | |
od roku 1963 91256 seria DBhixt od roku 1969 505129-22105-5 seria Bhixt | 101A / HCP Poznań | – / 1963 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, ostatnio w poc, rat, Iławie | podarowany przez PKP PLK S.A. | Wagon pasażerski osobowy | |
od roku 1976 505121-48271-3 seria Bwixt od lat 90. 505121-18086-1 seria Bh | 120A / Pafawag Wrocław | 3258 / 1976 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, ostatnia st. mac. Leszno | zakupiony od Przewozy Regionalne Sp. z o.o. | Wagon pasażerski osobowy | |
od roku 1978 515119-80270-5 seria Awxz od lat 90. 515119-10013-6 seria A | 112Ag / H.cegielski Poznań | 16672 / 1978 | oczekuje naprawy | pracował w PKP | zakupiony od PKP Intercity S.A. | Wagon pasażerski osobowy | |
od roku 1979 515120-40118-4 seria Bwxz od lat 90. 505120-18935-0 seria B | 111Ag / H.cegielski Poznań | 16431 / 1979 | oczekuje naprawy | pracował w PKP | zakupiony od PKP Intercity S.A. | Wagon pasażerski osobowy | |
od roku 1976 515159-80212-0 seria Bcwxzd od roku 1994 515159-70053-0 seria Bcd od roku 2011 505159-78003-8 seria Bcd | 110Ac / H.Cegielski Poznań | 16121 / 1976 | oczekuje naprawy | pracował w PKP | darowizna od PKP Intercity S.A. | Wagon pasażerski kuszetka | |
od roku 1977 515159-80351-6 seria Bcwxzd od lat 90. 505159-70097-7 seria Bcd | 110Ac / H. Cegielski Poznań | 16267 / 1977 | w trakcie naprawy | pracował w PKP | darowizna od PKP Intercity S.A. | Wagon pasażerski kuszetka | |
od roku 1971 515100-48142-0 seria Pmx | 101Ch / Pafawag | 2223 / 1971 | oczekuje naprawy | Urząd Pocztowy Szczecin 2, potem PKP PLK | darowizna PKP PLK S.A. | Wagon pasażerski pocztowy | |
od roku 1958 41025 seria Gm od roku 1969 505100-24222-1 seria Pm | 5G / ZNTK Ostrów | – / 1956 | oczekuje naprawy | pracował w Poczcie Polskiej Urząd Pocztowy Żagań 2 | użyczony przez PKP Intercity SA | Wagon pasażerski pocztowy | |
od roku 1958 30280 seria Fhxt od roku 1969 515192-18328-0 seria Dhxt | 3F / Pafawag Wrocław | – / 1964 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosp | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon pasażerski bagażowy | |
Numer DRG 110756 od roku 1946 034349 seria F od roku 1958 34349 seria F od roku 1969 505193-20058-9 seria D | PwSa10 / ? | – / 1912 | oczekuje naprawy | pracował w PKP | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon bagażowy | |
od roku 1975 515195-88097-3 seria Dwx od lat 90. 505195-18036-7 seria Ds | 209Ca / Pafawag Wrocław | 3171 / 1975 | oczekuje naprawy | pracował w PKP | zakupiony od PKP Intercity S.A. | Wagon pasażerski bagażowy | |
Yp 23026 | ? | – / 1904 | sprawny technicznie | pracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosp | odkupiony od PKP S.A. | Wagon towarowy platforma | |
Pd31 636985 | Stuttgart A4 / budowy niemieckiej | – / 1920 | oczekuje naprawy | pracował w PKP | podarowany przez PKP Energetyka S.A. | Wagon towarowy platforma | |
Pddk31 612507 | C-IV / H.Cegielski Poznań | – / 1923 | sprawny technicznie | pracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosp | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy platforma | |
Pdk31 646857 | Stuttgart / budowy niemieckiej | – / 1939 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy platforma | |
Pdk31 647512 | Stuttgart / budowy niemieckiej | – / 1941 | sprawny technicznie | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy platforma | |
K 22513008417-4 | 4Z / Huta Ostrowiec | – / 1952 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, zmodernizowany | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy platforma | |
Pddk41 602267 | 2Z / Huta Ostrowiec | – / 1951 | oczekuje naprawy | pracował w PKP PLK | podarowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. | Wagon towarowy platforma | |
Pddk41 602990 | 2Z / Huta Ostrowiec | – / 1952 | oczekuje naprawy | pracował w PKP PLK | podarowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. | Wagon towarowy platforma | |
Pddk41 622212 | 4Z / Huta Ostrowiec | – / 1960 | oczekuje naprawy | pracował w PKP PLK | podarowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. | Wagon towarowy platforma | |
Wddo 346578 | Villach / budowy niemieckiej | – / 1942 | sprawny technicznie | pracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosp | odkupiony od PKP PR Sp. z o.o. | Wagon towarowy węglarka | |
Wddo 311071 | 3W / Pafawag Wrocław | – / 1946 | sprawny technicznie | ostatnio pracował jako wagon tech-gosp | zakupiony od ZRK DOM Poznań | Wagon towarowy węglarka | |
Wddo 438746 | 4W / Pafawag Wrocław | – / 1949 | sprawny technicznie | pracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosp | podarowany przez Elektrownię Turów | Wagon towarowy węglarka | |
WWy 400849 | 17W / FWS Świdnica | – / 1953 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem w Elektrociepłowni Żerań | podarowany przez Muzeum Komunikacji w Warszawie | Wagon towarowy węglarka | |
E 22515079734-1 | 11W / Pafawag Wrocław | – / 1955 | oczekuje naprawy | pracowała w PKP potem w Elektrociepłowni Siekierki w Warszawie | podarowana przez PGNiG Termika S.A. | Wagon towarowy węglarka | |
E 22515083271-8 | 11W / Pafawag Wrocław | – / 1955 | sprawny technicznie | pracował w PKP, potem w Elektr. Halemba, zmodernizowany | podarowany przez PKE S.A. | Wagon towarowy węglarka | |
Es 22515520522-5 | 9W / Pafawag Wrocław | – / 1961 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem PKP CARGO S.A. | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy węglarka | |
Es 02515528012-3 | 9W / Pafawag Wrocław | – / 1963 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem PKP CARGO S.A. | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy węglarka | |
Es 02515529721-3 | 9W / Pafawag Wrocław | – / 1963 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem PKP CARGO S.A. | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy węglarka | |
Wddo 390300 | 9W / Pafawag Wrocław | – / 1964 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem PKP CARGO S.A. | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy węglarka | |
Wddo 394383 | 9W / Pafawag Wrocław | – / 1964 | sprawny technicznie | pracował w PKP, potem PKP CARGO S.A. | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy węglarka | |
Wddoh 409503 | 9W/2 / Pafawag Wrocław | – / 1966 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem PKP CARGO S.A. | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy węglarka | |
Wddo 307730 | 1W / Huta Ostrowiec | – / 1948 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, pod koniec lat 70. trafił do ZNTK Bydgoszcz na cele techniczno-gospodarcze, gdzie dotrwał do obecnych czasów, dzięki temu, że był magazynem trocin (!) | Wagon towarowy węglarka | ||
Wdnh 389216 | ? / ? | – / 1904/mod1941 | oczekuje naprawy | pracował w PKP , ostatnio jako wagon tech-gosp | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy węglarka | |
od roku 1950 453848 seria Wddo od roku 1968 22 51 506 8689-0 seria E | 3W / Pafawag | – / 1950 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosp | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy węglarka | |
So 715209 | 6S / Pafawag Wrocław | – / 1961 | oczekuje naprawy | pracował w PKP | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy owocarka | |
Rh 556809 | – / budowy pruskiej | – / ok. 1910, modernizacja ok. 1935 | oczekuje naprawy | pracował w PEC, potem DEC | podarowany przez ORLEN S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
Rh 554918 | – / budowy niemieckiej | – / 1929 | sprawny technicznie | pracował w PKP, potem w KWK Marcel | podarowany przez Kompanie Węglową | Wagon towarowy cysterna | |
Rh 858589 | – / budowy niemieckiej | – / 1938 | oczekuje naprawy | pracował w PKP jako wagon do transportu mazutu | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
Rh 550187 | – / budowy niemieckiej | – / 1938 | oczekuje naprawy | pracował w Zakładzie Suchej Destylacji Drewna w Gryfinie | odkupiony od Gryfskand Sp. z o.o. | Wagon towarowy cysterna | |
Rh 555988 | – / budowy niemieckiej | – / 1940 | oczekuje naprawy | pracował w Elektrowni Łagisza | podarowany przez Tauron Wytwarzanie S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
Rbh 557487 | Uerdingen / budowy niemieckiej | – / 1941 | oczekuje naprawy | pracował w PKP jako wagon do transportu mazutu | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
RRh 555884 | Deutz 63 / budowy niemieckiej | – / 1943 | oczekuje naprawy | pracował w PEC, potem DEC | podarowany przez ORLEN S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
RRh 553331 | Deutz 48 / budowy niemieckiej | – / 1943 | oczekuje naprawy | pracował w PEC, potem DEC | podarowany przez ORLEN S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
RRh 554547 | – / budowy pruskiej | – / 1944 | oczekuje naprawy | pracował w PEC, potem DEC | podarowany przez ORLEN S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
Rh 563062 | 1R/1 / ZASTAL Zielona Góra | – / 1947 | oczekuje naprawy | Dyrekcja Eksploatacji Cystern, potem Elektrownia Dolna Odra | darowizna PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
Rbh 563644 | 1R/1 / ZZPM Zielona Góra | – / 1948 | sprawny technicznie | pracował w PKP jako wagon PEC, potem DEC | odkupiony od GATX Polska Sp. z o.o. | Wagon towarowy cysterna | |
Roh 564998 | 8026 / Wagonbau Niesky | – / 1955 | oczekuje naprawy | pracował w PKP jako wagon do transportu oleju | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
RRh 565471 | 20R / PPZM Zielona Góra | – / 1956 | sprawny technicznie | pracował w PKP jako wagon Cukrowni Kluczewo | podarowany przez Polski Cukier S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
Uah 21510053388-8 | 29R / FW Świdnica | – / 1960 | oczekuje naprawy | pracował w Zakładach Chemicznych Oświęcim | podarowany przez RAIL POLSKA Sp. z o.o. | Wagon towarowy cysterna | |
RRh 568977 | 29R / FW Świdnica | – / 1962 | oczekuje naprawy | pracował w Elektrowni Łagisza | podarowany przez Tauron Wytwarzanie S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
RRh 554939 | Uerdingen 63 / niemieckiej budowy | – / 1944 | oczekuje naprawy | pracował w PEC , potem w PKP | podarowany przez PKP S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
Uh 21510020396-1 | 230R / FWS Świdnica | – / 1963 | sprawny technicznie | pracował w PKP jako wagon Polifarb Wrocław | odkupiony od PPG-Deco Sp. z o.o. | Wagon towarowy cysterna | |
Uh (Rh) 21510005952-0 | N260 / Wagonbau Niesky | 6751 / 1955 | oczekuje naprawy | Pracował w PEC (Przedsiębiorstwo Eksploatacji Cystern) , Na początku lat 80. po zakończeniu handlowej eksploatacji został przeznaczony na magazyn oleju w Elektrowni Dolna Odra. | Odkupiony dzięki dotacji Fundacji PGE | Wagon towarowy cysterna | |
Us 21510921604-8 | CWL26 / ZNTK Wrocław | – / 1968 | sprawny technicznie | pracował w PKP jako wagon Zakł. Chem. Oświecim | podarowany przez Rail Polska S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
Us 22510920220-3 | 220S / ZNTK Wrocław | 095 / 1972 | sprawny technicznie | pracował w CEMET SA | przekazany przez CEMET S.A. | Wagon towarowy cysterna | |
Sddw 750490 | 1S / Pafawag Wrocław | – / 1952 | sprawny technicznie | pracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosp | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy wapniarka | |
T 22515603825-2 | 205S / ZNTK Wrocław | – / 1968 | sprawny technicznie | pracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosp | odkupiony od PKP S.A. | Wagon towarowy wapniarka | |
Kdn 125837 | Kassel IId8 / budowy pruskiej | – / 1902 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
Kdn 115459 | Kassel IId8 / budowy pruskiej | – / 1907 | sprawny technicznie | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
Kdn 123689 | Kassel IId8 / budowy pruskiej | – / 1908 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
Kdn 128852 | IId8 / – | – / 1911 | oczekuje renowacji | pracował w PKP | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy kryty | |
Kdn 118171 | Kassel IId8 / budowy pruskiej | – / 1912 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
Kdnh 183251 | F / budowy włoskiej | – / 1912 | sprawny technicznie | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
Kdt 140270 | Kassel A2 / budowy niemieckiej | – / 1913 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
Gklm 21511128821-7 | Kassel A2 / budowy niemieckiej | – / 1914 | sprawny technicznie | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
X 870183 | Kassel A2 / budowy niemieckiej | – / 1917 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
Kdt 135476 | Kassel A2 / budowy niemieckiej | – / 1920 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
Kdth 133758 | C-I / Wagon Ostrów Wlkp. | 201 / 1923 | oczekuje naprawy | pracował w PKP | podarowany prze PKP PLK S.A. | Wagon towarowy kryty | |
Kdt 145633 | Kassel / budowy niemieckiej | – / 1927 | oczekuje naprawy | pracował w PKP potem w PLK S.A. | podarowany przez PKP PLK S.A. | Wagon towarowy kryty | |
Kdsth 135342 | Dresden / budowy niemieckiej | – / 1936 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
Kpt 193045 | C-IX / Huta Ostrowiec | 16576 / 1938 | oczekuje naprawy | pracował w PKP | podarowany przez PKP PLK S.A. | Wagon towarowy kryty | |
Kdt 118574 | Oppeln / budowy niemieckiej | – / 1939 | sprawny technicznie | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
Kddt 103410 | 1K / Pafawag Wrocław | – / 1950 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
Kddt 103411 | 1K / Pafawag Wrocław | – / 1950 | sprawny technicznie | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
Kddet 165264 | 23K / Pafawag Wrocław | – / 1959 | sprawny technicznie | pracował w PKP, potem PKP CARGO S.A. | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy kryty | |
Kddet 168506 | 23K / Pafawag Wrocław | – / 1959 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem PKP CARGO S.A. | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy kryty | |
Ggs 02511481434-3 | 23K / Pafawag Wrocław | – / 1960 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem PKP CARGO zmodernizowany | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy kryty | |
Ggs 02511482707-1 | 23K / Pafawag Wrocław | – / 1960 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem Cukrownia Jawor, zmodernizowany | odkupiony od SudZucker Polska S.A. | Wagon towarowy kryty | |
Us-ux 40519525000-7 | 211K / ZNTK Ostrów Wlkp. | – / 1962 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, zmodernizowany do przesyłek ekspresowych | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy kryty | |
Us-ux 40519525001-5 | 211K / ZNTK Ostrów Wlkp. | – / 1963 | sprawny technicznie | pracował w PKP, zmodernizowany do przesyłek ekspresowych | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy kryty | |
Kdt 150533 | Kassel A2 / budowy niemieckiej | – / 1920 | sprawny technicznie | pracował w PKP, potem w DOM Wrocław | zakupiony od Dolkom Sp. z o.o. | Wagon towarowy kryty | |
Kdt 111631 | Kassel A2 / budowy niemieckiej | – / 1924 | sprawny technicznie | sprawny technicznie | zakupiony od Dolkom Sp. z o.o. | Wagon towarowy kryty | |
Kdsth 196138 | Dreden Gl / budowy niemieckiej | – / 1933 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem w DOM Wrocław | zakupiony od Dolkom Sp. z o.o. | Wagon towarowy kryty | |
od roku 1950 106656 seria Kddt od roku 1968 22511003157-5 seria .G | 1K / Pafawag | – / 1950 | oczekuje naprawy | pracował w PKP , potem w Wojsku Polskim | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
od roku 1950 107319 seria Kddt od roku 1968 02511004266-7 seria .G | 1K / Pafawag | – / 1950 | oczekuje naprawy | pracował w PKP , potem w Wojsku Polskim | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
od roku 1959 169374 seria Kddet od roku 1968 22511472937-2 seria .Ggs | R501K / Arad Rumunia | – / 1959 | oczekuje naprawy | pracował w PKP , potem w Wojsku Polskim | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon towarowy kryty | |
XXk 870549 | Bromberg / budowy niemieckiej | – / 1943 | w trakcie naprawy | pracował w PKP w dyspozycji WP | podarowany przez PKP PLK SA | Wagon towarowy kryty warsztatowy | |
Ibhqrss 21518244486-3 | 202Lc / ZNTK Ostrów | 6858 / 1975 | oczekuje naprawy | pracował w PKP | podarowny przez PKP S.A. | Wagon towarowy chłodnia | |
Ibchqrs 22518144282-6 | 202Lc / ZNTK Ostrów Wlkp. | – / 1972 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem PKP CARGO S.A. | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy chłodnia | |
Wddah 512771 | 41WS / ZNTK Wrocław | 531 / 1962 | oczekuje naprawy | pracował w zakładach Wapienniczych Górażdże | odkupiony od Lhoist Polska S.A. | Wagon towarowy samowyładowczy | |
Wddah 481506 | 59WS / ZNTK Wrocław | – / 1964 | oczekuje renowacji | pracował w PKP | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy samowyładowczy | |
Fd 20516021150-9 | 59WS / ZNTK Wrocław | – / 1968 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem PKP CARGO S.A. | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy samowyładowczy | |
Fd 20516024492-2 | 41WS/2 / ZNTK Wrocław | – / 1968 | oczekuje naprawy | pracował w PKP, potem PKP CARGO S.A. | podarowany przez PKP CARGO S.A. | Wagon towarowy samowyładowczy | |
Fd 20510605977-2 | 41WS/3 / ZNTK Wrocław | – / 1974 | oczekuje naprawy | pracował w Zakładach Wapienniczych „Kujawy” | podarowany przez Lafarge Cement S.A. | Wagon towarowy samowyładowczy | |
Wdda 512742 | 41WS / ZNTK Wrocław | – / 1962 | oczekuje naprawy | pracował w Zakładach Wapienniczych „Kujawy” | podarowany przez Lafarge Cement S.A. | Wagon towarowy samowyładowczy | |
Xk 855146 | C-Ib / Huta Ostrowiec | – / 1939 | w trakcie naprawy | pracował w PKP, przebudowany na cele tech-gosp | odkupiony od PKP S.A. | Wagon służbowy | |
U(Ft) 30519404558-2 | 1K / Pafawag Wrocław | – / 1950 | sprawny technicznie | pracował w PKP, potem w WP | podarowany przez Wojsko Polskie | Wagon służbowy | |
od roku 1976 615199-90006-6 seria Bckd od lat 90. 635199-80006-4 seria Sk | 110A / H.Cegielski Poznań | – / 1976 | sprawny technicznie | pracował w PKP | zakupiony od PKP Intercity S.A. | Wagon służbowy |
Imprezy kolejowe zorganizowane przez Klub
Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu ma za sobą wiele niezapomnianych imprez związanych z kolejnictwem, które cieszą się niesłabnącą popularnością wśród miłośników tego środka transportu. Poniżej przedstawiamy chronologię organizowanych wydarzeń, które miały miejsce w minionych latach.
- 10.2013: zorganizowanie pociągu specjalnego z parowozem Ty42-24 oraz klubowymi wagonami na trasie Wrocław – Oleśnica – Syców – Oleśnica – Wrocław,
- 04.2013: przejazd pociągu specjalnego zestawionego z lokomotywą ST43-195 i 12 wagonami klubowymi na trasie Wrocław – Leszno – Biadki – Leszno – Wrocław,
- 05.2012: na stacji Oława odbyła się rocznica 170-lecia linii kolejowej Wrocław – Oława, przy współpracy z samorządem i różnymi przewoźnikami, prezentującym tabor kolejowy, w tym lokomotywę PKP IC EU07-173,
- 04.2012: wspólnie z PKP Intercity SA oraz STK SA, uruchomiono pociąg specjalny z okazji Parady Parowozów 2012 w relacji Wrocław – Wolsztyn – Wrocław,
- 17.09.2011: rozpoczęcie przejazdu specjalnego we współpracy z Freightliner PL i samorządami lokalnymi na trasie Oleśnica – Kępno – Wieluń linii 181,
- 09.04.2011: zorganizowanie przejazdu pociągu specjalnego relacji Wrocław – Oleśnica – Syców oraz powrotem,
- 30.04.2011: wspólnie z STK S.A. i PKP Intercity S.A. stworzono pociąg specjalny „Hefajstos” na paradę parowozów w Wolsztynie,
- 29.05.2010: przejazd pociągiem specjalnym relacji Wrocław – Jelenia Góra – Wałbrzych z lokomotywą elektryczną ET21 i historycznym składem towarowym,
- 15.05.2010: zorganizowanie przejazdu pociągu specjalnego na trasie Leszno – Bojanowo – Góra Śląska – Bojanowo – Rawicz – Miejska Górka – Rawicz – Leszno,
- 09.2009: specjalny przejazd pociągu składającego się z wagonu spalinowego SN61-183 i wagonu 120A na trasie Szczecin – Kołobrzeg – Wysoka Kamieńska – Szczecin,
- 04.2009: organizacja przejazdu pociągu z parowozem TKt48-18 w relacji Wrocław Główny – Marciszów – Wojcieszów Górny – Wrocław i zrestaurowanymi wagonami towarowymi,
- 2008: zorganizowanie przejazdu składu wagonów KSK z parowozem TKt48-18 po węźle wrocławskim,
- 11.10.2008: współorganizacja przejazdu pociągu specjalnego na trasie Wrocław – Jelcz Laskowice – Wrocław w akcji „Masz Głos – Masz Wybór”,
- 23.11.2008: razem z STK S.A. zorganizowano przejazd składu wagonów klubu po węźle wrocławskim,
- 9.10.2004: organizacja pociągu specjalnego z relacją Wrocław – Jaworzyna Śląska – Świdnica – Sobótka – Jaworzyna Śląska – Wrocław, który prowadziła lokomotywa M62-2987,
- 24.10.2004: przejazd EN57-1774 na trasie Legnica – Złotoryja – Jerzmanice Zdrój – Krzeniów – Jerzmanice Zdrój – Złotoryja – Legnica,
- 2002: pomoc przy organizacji specjalnego przejazdu Legnica – Krzeszów – Legnica, przy którym lokomotywą była SU45-052,
- 2000: zorganizowanie pociągu specjalnego na trasie Żagań – Lubsko – Gubinek – Lubsko – Żagań, złożonego z czteroczłonowej „bipy” prowadzonej przez lokomotywę SU46-048,
- 24.06.2000: zorganizowanie pociągu z parowozem Ty42-1 na trasie Wrocław Gł. – Sobótka – Świdnica – Jaworzyna Śląska w dniu rozpoczęcia zawieszenia kursowania pociągów pasażerskich,
- 4.9.1999: zorganizowanie pociągu z parowozem TKt48-18 na trasie Jelenia Góra – Lwówek Śląski – Karpacz – Jelenia Góra,
- 28.06.1998: zorganizowanie pociągu towarowego prowadzonego przez parowóz Ty45-20 na trasie Jaworzyna Śląska- Strzegom- Bolków- Strzegom- Jaworzyna Śląska,
- 11.11.1998: zorganizowanie pociągu specjalnego z parowozem Ty2-1169 na trasie Jaworzyna Śląska – Piława Górna – Dzierżoniów – Bielawa Dolna – Jaworzyna Śląska,
- 30.05.1997: przejazd pociągu specjalnego z parową lokomotywą Tr5-65 na trasie Legnica- Złotoryja- Świerzawa- Legnica,
- 1997: zorganizowanie pleneru fotograficznego z parowozem TKh „Ferrum” w Hucie „Małopanew” w Ozimku,
- 1997: organizacja przejazdu pociągu specjalnego z trakcją parową po zagrożonych zamknięciem liniach Dolnego Śląska,
- 26.10.1996: zorganizowanie pociągu specjalnego na trasie Wrocław – Trzebnica – Łagiewniki – Jaworzyna Śląska prowadzonego parowozem Ty2-1169,
- 26.10.1996: organizacja przejazdu z parowozem po zamkniętych liniach kolejowych: Wrocław – Trzebnica oraz Wrocław – Kobierzyce – Piława Górna,
- 1995: organizacja V Ogólnopolskiego Zlotu Miłośników Kolei, uruchomienie dwóch pociągów specjalnych z parowozami na malowniczych trasach Dolnego Śląska oraz przejazd zabytkowymi tramwajami,
- 1994: zorganizowanie pleneru fotograficznego z parowozem TKp „Śląsk” w Kopalni Węgla Kamiennego „Victoria” w Wałbrzychu,
- 1994: organizacja i obsługa fotostopów podczas inauguracyjnego przejazdu pociągu specjalnego prowadzonego przez odbudowany parowóz Tr5-65,
- 1993: zorganizowanie pleneru fotograficznego z parowozem bezogniowym serii TKbb na terenie gazowni we Wrocławiu.
Przypisy
- W piątek prezentacja odnowionej lokomotywy EP05-22 [online], Kolejowy Portal, 01.07.2021 r. [dostęp 17.04.2022 r.]
- Lokomotywa EP05-22, świadek historii Polski | Dolnośląskie Społeczne Muzeum Kolejnictwa [online], muzeum.kskwroclaw.pl [dostęp 17.04.2022 r.]
- Ilostan Pojazdów Trakcyjnych ForumKolejowe.pl [online], ilostan.forumkolejowe.pl [dostęp 17.04.2022 r.]
- KonradK. Bałajewicz KonradK., Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu remontuje historyczną lokomotywę [ZDJĘCIA] [online], Gazeta Wrocławska, 14.02.2021 r. [dostęp 21.06.2021 r.]
- Ruszyły prace przy renowacji lokomotywy EP05-22. Współfinansuje je IPN [ZDJĘCIA] [online], Portal Kolejowy NaKolei.pl, 09.01.2021 r. [dostęp 21.06.2021 r.]
- Jaworzyna Śląska: Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej już działa [online], www.jaworzyna.net [dostęp 21.06.2021 r.]
- Jaworzyna Śląska: Katarzyna Szczerbińska-Tercjak: mam nadzieję na powrót do normalności [online], www.jaworzyna.net [dostęp 21.06.2021 r.]
- Uchwała Nr XXIV/56/2004 Rady Miejskiej w Jaworzynie Śląskiej. [dostęp 21.06.2021 r.]
- Protokół Nr XXIV/04 z posiedzenia Rady Miejskiej w Jaworzynie Śląskiej z dnia 09.07.2004 r. [dostęp 21.06.2021 r.]
- W sąsiedztwie Parku Henrykowskiego powstanie muzeum kolejnictwa? [online], Wroclife.pl, 14.03.2021 r. [dostęp 21.06.2021 r.]
- Czy we Wrocławiu powstanie Muzeum Kolejnictwa? [FILM] [online], Radio Wrocław [dostęp 21.06.2021 r.]
- Filmografia [online], KSK WROCŁAW [dostęp 21.06.2021 r.]
- Nasz tabor [online], KSK WROCŁAW [dostęp 21.06.2021 r.]
- O nas [online], KSK WROCŁAW [dostęp 21.06.2021 r.]
- w, 30 lat Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu [online], KSK WROCŁAW, 16.05.2021 r. [dostęp 21.06.2021 r.]
- Wyborcza.pl [online], wroclaw.wyborcza.pl [dostęp 21.06.2021 r.]
- Wyborcza.pl [online], wroclaw.wyborcza.pl [dostęp 21.06.2021 r.]
- Poczta Polska [online], Poczta Polska [dostęp 21.06.2021 r.]
- PANORAMA OLEŚNICKA („Koleją z Oleśnicy do Sycowa”) 13 – 19.04.2011 r., nr 15 (1384)
- "Świat Kolei" 10/2015 str. 26
- "Świat kolei" 05/2021 str. 62
Pozostałe obiekty w kategorii "Stowarzyszenia":
Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta | Polskie Stowarzyszenie Mykologów Budownictwa | Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział we Wrocławiu | Niemieckie Towarzystwo Kulturalno-Społeczne we Wrocławiu | Stowarzyszenie Studenckie WIGGOR | Stowarzyszenie „Straż Mogił Polskich na Wschodzie” | Polskie Towarzystwo TaksonomiczneOceń: Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu