Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu


Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu, w skrócie KSK Wrocław, to znacząca organizacja o statusie pożytku publicznego, która angażuje się w działania mające na celu ratowanie i zachowanie dziedzictwa kultury materialnej związanej z kolejnictwem. Siedziba tej instytucji znajduje się w sercu Wrocławia.

Głównym zamierzeniem statutowym KSK Wrocław jest ochrona oraz promocja kolei, co realizowane jest poprzez różnorodne przedsięwzięcia dydaktyczne oraz naukowe. Organizacja aktywnie wspiera również wszelkie działania oraz inicjatywy, które mają na celu zachowanie i ochronę zabytków polskiego kolejnictwa.

Historia

Stowarzyszenie, które obecnie znamy jako Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu, swoją działalność rozpoczęło w roku 1989 jako nieformalna grupka pasjonatów kolei. Działała ona głównie na polu dokumentacji fotograficznej, przyglądając się na bieżąco transformacjom infrastrukturalnym oraz taborowym w polskim systemie kolejowym. W trudnych okolicznościach, w obliczu zakazu fotografowania na terenach PKP, podejmowano liczne inicjatywy w obronie praw do dokumentacji tych zmian.

Oficjalne powstanie Klubu miało miejsce 28 lutego 1991 roku, kiedy to odbyło się Walne Zebranie Członków. Mimo że działalność była już rozpoczęta, formalności odnośnie organizacji nastąpiły później, a 14 maja tego samego roku wybrano nowy zarząd, na czele którego stanął Ryszard Boduszek. Klub zyskał formalny status po wpisaniu do rejestru stowarzyszeń 16 maja 1991 roku, dzięki decyzji wydanej przez Sąd Wojewódzki we Wrocławiu.

Zaledwie rok po swoim zarejestrowaniu, Klub nawiązał współpracę z PKP, by efektywnie budować kolekcje zabytkowego taboru kolejowego w Polsce. Wybrano dawną parowozownię w Jaworzynie Śląskiej jako miejsce, które miało służyć przechowywaniu tych cennych pojazdów. W latach 1994-1997 do skansenu w Jaworzynie sprowadzono kilka pamiętnych parowozów, takich jak P46-49, Ty45-20, czy Ty5-16, a także nowoczesne elektrowozy.

W late 90-tych Klub postanowił zainwestować w rozwój wielu niszczejących zabytków, zyskując w 1999 roku pierwszy własny wagon towarowy – węglarka typu 29W z 1949 roku. Ten cenny eksponat, dzięki współpracy z Elektrownią Turów, stał się z czasem symbolem starań Klubu o zachowanie polskiej techniki kolejowej. W większości, pozostałe zabytkowe pojazdy zakupione zostały z PKP Cargo S.A. oraz z darowizn z Wojska Polskiego.

Dziś, w kolekcji Klubu można znaleźć ponad 100 zabytkowych pojazdów kolejowych, z czego 29 jest w pełni sprawnych. Eksponaty te są wykorzystywane nie tylko do organizowania pociągów retro, ale także do inscenizacji historycznych i produkcji filmowych. Przykładem użycia taboru KSK Wrocław w ceremonii otwarcia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pokazuje znaczenie, jakie ma ten cenny zbiór dla polskiej kultury kolejowej.

W okresie restrukturyzacyjnym PKP, pomiędzy 2001 a 2004 rokiem, Klub wniósł wielki wkład w zachowanie skansenu kolejowego w Jaworzynie Śląskiej, co zaowocowało przejęciem nieruchomości w tym regionie. Gmina Jaworzyna Śląska, po uchwale Rady Miejskiej, powierzyła zarządzanie tą przestrzenią osobie prywatnej, co stworzyło nową szansę dla przyszłości skansenu.

26 stycznia 2006 roku Klub zarejestrował w Krajowym Rejestrze Sądowym nowy statut, uzyskując tym samym status organizacji pożytku publicznego. W kolejnych latach, w 2009 roku, KSK Wrocław oficjalnie przystąpił do organizacji Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa. Porozumienie w tej sprawie zostało podpisane z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, co umocniło pozycję Klubu.

W roku 2019 Klub wzbogacił swoją kolekcję o elektrowóz EP05-22, którego historia jest nierozerwalnie związana z wydarzeniami w Ursusie w czerwcu 1976 roku. W 2021 Klub współfinansował jego remont, przywracając historyczne malowanie z okresu świetności.

Z okazji 30-lecia istnienia Klubu w 2021 roku, wyprodukowano znaczki pocztowe oraz kartki obiegowe, które trafiły do obiegu 22 lutego 2021. Mimo niestrudzonych starań, Klub wciąż poszukuje terenu na publiczną ekspozycję swojej bogatej kolekcji.

Wykaz klubowego taboru

Klub Sympatyków Kolei, z siedzibą we Wrocławiu, dysponuje bogatą kolekcją historycznego taboru kolejowego. Jednym z jego kluczowych atutów jest zbiór 12 lokomotyw, w tym m.in. lokomotywa parowa TKt48 oraz szereg lokomotyw spalinowych, takich jak Ls40, SM41, SP42 i elektryczna EP05-22. Zgromadzone środki transportu to prawdziwe perełki, ponieważ do klubu należy również 80 wagonów osobowych oraz towarowych, które były używane w Polsce przez PKP oraz wcześniej przez niemieckie koleje. Chronią one dziedzictwo kolejowe regionu, w tym wagony wykorzystywane przez pruskie, niemieckie i polskie wytwórnie zajmujące się budową taboru w latach 1900–1970, z naciskiem na te z Wrocławia, w tym produkty firm takich jak Pafawag i ZNTK Wrocław.

Oprócz zbierania, klub angażuje się także w naprawach i konserwacji swoich pojazdów. To kluczowe działania, które zapewniają, że zbiory są nie tylko utrzymywane w dobrym stanie, ale także przywracane do eksploatacji muzealno-turystycznej. Dzięki staraniom członków klubu, każdy z pojazdów z kolekcji spełnia wymogi techniczne i estetyczne, jakie są obrane przez inne krajowe przedsiębiorstwa kolejowe.

Numer taborowySeriaRok produkcjiStan technicznyPochodzenie i historiaPozyskanieTyp pojazdu
TKh05353T3A / Fablok Chrzanów3121 / 1953sprawna techniczniepracowała w Hucie Florian Świętochłowicedzierżawa z DB Cargo Polska SALokomotywa parowa
TKt48-146TKt48/2 / Fablok Chrzanów4736 / 1956w trakcie naprawypracował w PKP – lokomotywownia Kępnoodkupiony od PKP SALokomotywa parowa
SM30-5071D / Fablok Chrzanów3532 / 1958sprawna techniczniepracowała w bazie pali w Rzeszowiepodarowana przez ORLEN S.A.Lokomotywa spalinowa
SM30-6621D / Fablok Chrzanów6627 / 1964sprawna techniczniepracowała w Wojsku Polskim w Inowrocławiupodarowana przez Wojsko PolskieLokomotywa spalinowa
SP30-1941D / Fablok Chrzanów6974 / 1965odrestaurowana zewnętrzniepracowała na PKP, ostatnio w Opolupodarowana przez PKP CARGO S.A.Lokomotywa spalinowa
SM30-5131D / Fablok Chrzanów3544 / 1960oczekuje naprawypracowała w bazie paliw we Wrześnipodarowana przez ORLEN S.A.Lokomotywa spalinowa
SP42-001101D / Fablok Chrzanów8058 / 1970w trakcie naprawypracowała na PKP, ostatnio w Jeleniej Górzepodarowana przez PKP CARGO S.A.Lokomotywa spalinowa
SM41-126DVM2 / Ganz Mavag929 / 1964odrestaurowana zewnętrzniepracowała na PKP, ostatnio w Stargardzie Szcz.odkupiony od PKP S.A.Lokomotywa spalinowa
SU45-079301Db / HCP Poznań081 / 1973sprawna techniczniepracowała na PKP, ostatnio w Krzyżuużyczona przez ALS s.c. ze Starego SączaLokomotywa spalinowa
SU45-089301Db / HCP Poznań091 / 1973oczekuje zewnętrznej renowacjipracowała na PKP, ostatnio w Krzyżuużyczona przez ALS s.c. ze Starego SączaLokomotywa spalinowa
409Da-633409Da / Zastal Zielona Góra633 / 1978sprawna techniczniepracowała w Wojsku Polskim w Drawniepodarowana przez Wojsko PolskieLokomotywa spalinowa
409Da-098409Da / Zastal Zielona Góra98 / 1970oczekuje na renowacjępracowała w bazie paliw w Bytomiupodarowana przez ORLEN S.A.Lokomotywa spalinowa
409Da-836409Da / Mystal Myszków160 / 1988w trakcie naprawypracowała w bazie paliw Gdańsk Kiełpinekpodarowana przez ORLEN S.A.Lokomotywa spalinowa
SM03-343Ls150 / Fablok Chrzanów5614 / 1961w trakcie naprawypracowała w Wojsku Polskim w Stawachpodarowana przez Wojsko PolskieLokomotywa spalinowa
Ls40-5293Ls40 / Fablok Chrzanów5293 / 1959pomnik Wrocław ul. Paczkowskapracowała na bocznicachpodarowany przez ORLEN S.A.Lokomotywa spalinowa
Ls40-5434Ls40 / Fablok Chrzanów5434 / 1959sprawna techniczniepracowała na bocznicy w Ujeździe Górnymodkupiona od PPZM Ujazd GórnyLokomotywa spalinowa
Ls60-356Ls60 / Zastal Zielona Góra356 / 1971oczekuje naprawypracowała z bazie paliw w Rzepiniepodarowana przez ORLEN S.A.Lokomotywa spalinowa
Ls60-215Ls60 / Zastal Zielona Góra215 / 1969w trakcie naprawypracowała na dawnej bocznicy Wrozamet we Wrocławiuprzekazana przez BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp z o.o. z siedzibą w WarszawieLokomotywa spalinowa
EP05-2244E / Skoda4328 / 1961odrestaurowana zewnętrzniepracowała w PKP lokomotywownia Warszawa Olszynka Grochowska. prowadziła pociąg Opolanin

zatrzymany przez protestujących robotników w Ursusie w 1976 roku.

podarowana przez PKP CARGO S.A.Lokomotywa elektryczna
WM-10/M-628KOLZAM1983sprawna techniczniePracowała w KWK Ziemowitzakupiona od DB Cargo Polska S.A.Drezyna motorowa
Numer DRG

28407

od roku 1946

014157 seria BCi

od roku 1958

14157 seria ABi

od roku 1969

505134-20053-2 seria ABi

od roku 1976

505124-15188-5 seria Bi

Bi29 / LHW Breslau– / 1929sprawny technicznieWyprodukowany dla Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, otrzymał nr DRG 28407.

od 1945 PKP : 014157 BCi -> 14157 ABi -> 505134-20053-2 ABi -> 505124-15188-5 Bi -> 505124-15188-5 Bh

użyczony przez PKP ICWagon pasażerski osobowy
Numer DRG

36513

od roku 1946

014570 seria BCi

od roku 1958

14570 seria ABi

od roku 1969

505134-20120-9 seria ABi

od roku 1976

505124-5144-8 seria Bi

BCi29 / LHW Breslau– / 1930sprawny technicznieWyprodukowany dla Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, otrzymał nr DRG 36513, od 1945 PKP: 014570 BCi -> 14570 ABi -> 505134-20120-9 ABi – > 505124-15144-8 Bi -> 505124-14144-8 Bhużyczony przez PKP ICWagon pasażerski osobowy
Numer DRG

83630

od roku 1946

026672 seria Ci

od roku 1958

26672 seria Bi

od roku 1969

515124-20534-3 seria Bi

od roku 1975

505124-15031-7 seria Bi

Ci28 / VVW Koln– / 1929sprawny technicznieWyprodukowany dla Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, otrzymał nr DRG 83630, od 1945 PKP: 026672 Ci ->26672 Bi -> 505124-20534-3 Bi -> 505124-15031 Bi -> 505124-15031-7 Bhużyczony przez PKP ICWagon pasażerski osobowy
Numer DRG

96668

od roku 1946

024525 seria Ciy

od roku 1958

24525 seria Biy

od roku 1969

505123-22163-0 seria Biy

C3itrPr18 / LHW Breslau– / 1919oczekuje naprawypracował w PKP, ostatnia st. mac. Nysazakupiony od PKP S.A.Wagon pasażerski osobowy
Numer DRG

?

od roku 1946

027943 seria Ci

od roku 1958

27943 seria Bi

Cid21 / LHW Breslau– / 1923oczekuje naprawypracował w PKP, a od 1969 w KGHM Lubinpodarowany przez PolMiedź-Trans Sp z o.o.Wagon pasażerski osobowy
Numer DRG

28314

od roku 1946

09017 seria Ai

od roku 1958

9017 seria Bi

od roku 1969

505124-20507-9 seria Bi

od roku 1975

505124-15051-5 seria Bi

Bi29 / LHB Bautzen– / 1929w trakcie naprawypracował w PKPzakupiony od PKP S.A.Wagon pasażerski osobowy
Numer DRG

27655

od roku 1946

09406 seria Ai

od roku 1958

9406 seria Bi

od roku 1969

505124-20157-5 seria Bi

od roku 1976

505124-15175-2 seria Bi

Bi29 / Beuchelt Greenberg– / 1930oczekuje naprawypracował w PKP, ostatnia st. mac. Wrocław Gł.podarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon pasażerski osobowy
od roku 1947

015277 seria Chuxzt

od roku 1958

15277 seria Bchuxzt

od roku 1969

515159-10002-0 seria Bchuxzt

10A / H.Cegielski Poznań– / 1947oczekuje naprawypracował w PKP, ostatnio jako wagon socjalnypodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon pasażerski osobowy
od roku 1958

15921 seria Bhuxzt

od roku 1969

515120-22368-7 seria Bhuxzt

8A / ZNTK Ostrów Wlkp.– / 1957oczekuje naprawypracował w PKP, ostatnio w poc. sieciowympodarowany przez PKP Energetyka S.A.Wagon pasażerski osobowy
od roku 1960

17443 seria Bhixt

od roku 1969

505129-18439-4 seria Bhixt

43A / H.Cegielski Poznań– / 1960oczekuje naprawypracował w PKP, ostatnio w poc. rat. w Rybnikupodarowany przez PKP PLK S.A.Wagon pasażerski osobowy
od roku 1963

91256 seria DBhixt

od roku 1969

505129-22105-5 seria Bhixt

101A / HCP Poznań– / 1963oczekuje naprawypracował w PKP, ostatnio w poc, rat, Iławiepodarowany przez PKP PLK S.A.Wagon pasażerski osobowy
od roku 1976

505121-48271-3 seria Bwixt

od lat 90.

505121-18086-1 seria Bh

120A / Pafawag Wrocław3258 / 1976oczekuje naprawypracował w PKP, ostatnia st. mac. Lesznozakupiony od Przewozy Regionalne Sp. z o.o.Wagon pasażerski osobowy
od roku 1978

515119-80270-5 seria Awxz

od lat 90.

515119-10013-6 seria A

112Ag / H.cegielski Poznań16672 / 1978oczekuje naprawypracował w PKPzakupiony od PKP Intercity S.A.Wagon pasażerski osobowy
od roku 1979

515120-40118-4 seria Bwxz

od lat 90.

505120-18935-0 seria B

111Ag / H.cegielski Poznań16431 / 1979oczekuje naprawypracował w PKPzakupiony od PKP Intercity S.A.Wagon pasażerski osobowy
od roku 1976

515159-80212-0 seria Bcwxzd

od roku 1994

515159-70053-0 seria Bcd

od roku 2011

505159-78003-8 seria Bcd

110Ac / H.Cegielski Poznań16121 / 1976oczekuje naprawypracował w PKPdarowizna od PKP Intercity S.A.Wagon pasażerski kuszetka
od roku 1977

515159-80351-6 seria Bcwxzd

od lat 90.

505159-70097-7 seria Bcd

110Ac / H. Cegielski Poznań16267 / 1977w trakcie naprawypracował w PKPdarowizna od PKP Intercity S.A.Wagon pasażerski kuszetka
od roku 1971

515100-48142-0 seria Pmx

101Ch / Pafawag2223 / 1971oczekuje naprawyUrząd Pocztowy Szczecin 2, potem PKP PLKdarowizna PKP PLK S.A.Wagon pasażerski pocztowy
od roku 1958

41025 seria Gm

od roku 1969

505100-24222-1 seria Pm

5G / ZNTK Ostrów– / 1956oczekuje naprawypracował w Poczcie Polskiej Urząd Pocztowy Żagań 2użyczony przez PKP Intercity SAWagon pasażerski pocztowy
od roku 1958

30280 seria Fhxt

od roku 1969

515192-18328-0 seria Dhxt

3F / Pafawag Wrocław– / 1964oczekuje naprawypracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosppodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon pasażerski bagażowy
Numer DRG

110756

od roku 1946

034349 seria F

od roku 1958

34349 seria F

od roku 1969

505193-20058-9 seria D

PwSa10 / ?– / 1912oczekuje naprawypracował w PKPpodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon bagażowy
od roku 1975

515195-88097-3 seria Dwx

od lat 90.

505195-18036-7 seria Ds

209Ca / Pafawag Wrocław3171 / 1975oczekuje naprawypracował w PKPzakupiony od PKP Intercity S.A.Wagon pasażerski bagażowy
Yp 23026?– / 1904sprawny techniczniepracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gospodkupiony od PKP S.A.Wagon towarowy platforma
Pd31 636985Stuttgart A4 / budowy niemieckiej– / 1920oczekuje naprawypracował w PKPpodarowany przez PKP Energetyka S.A.Wagon towarowy platforma
Pddk31 612507C-IV / H.Cegielski Poznań– / 1923sprawny techniczniepracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosppodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy platforma
Pdk31 646857Stuttgart / budowy niemieckiej– / 1939oczekuje naprawypracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy platforma
Pdk31 647512Stuttgart / budowy niemieckiej– / 1941sprawny techniczniepracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy platforma
K 22513008417-44Z / Huta Ostrowiec– / 1952oczekuje naprawypracował w PKP, zmodernizowanypodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy platforma
Pddk41 6022672Z / Huta Ostrowiec– / 1951oczekuje naprawypracował w PKP PLKpodarowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.Wagon towarowy platforma
Pddk41 6029902Z / Huta Ostrowiec– / 1952oczekuje naprawypracował w PKP PLKpodarowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.Wagon towarowy platforma
Pddk41 6222124Z / Huta Ostrowiec– / 1960oczekuje naprawypracował w PKP PLKpodarowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.Wagon towarowy platforma
Wddo 346578Villach / budowy niemieckiej– / 1942sprawny techniczniepracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gospodkupiony od PKP PR Sp. z o.o.Wagon towarowy węglarka
Wddo 3110713W / Pafawag Wrocław– / 1946sprawny technicznieostatnio pracował jako wagon tech-gospzakupiony od ZRK DOM PoznańWagon towarowy węglarka
Wddo 4387464W / Pafawag Wrocław– / 1949sprawny techniczniepracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosppodarowany przez Elektrownię TurówWagon towarowy węglarka
WWy 40084917W / FWS Świdnica– / 1953oczekuje naprawypracował w PKP, potem w Elektrociepłowni Żerańpodarowany przez Muzeum Komunikacji w WarszawieWagon towarowy węglarka
E 22515079734-111W / Pafawag Wrocław– / 1955oczekuje naprawypracowała w PKP potem w Elektrociepłowni Siekierki w Warszawiepodarowana przez PGNiG Termika S.A.Wagon towarowy węglarka
E 22515083271-811W / Pafawag Wrocław– / 1955sprawny techniczniepracował w PKP, potem w Elektr. Halemba, zmodernizowanypodarowany przez PKE S.A.Wagon towarowy węglarka
Es 22515520522-59W / Pafawag Wrocław– / 1961oczekuje naprawypracował w PKP, potem PKP CARGO S.A.podarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy węglarka
Es 02515528012-39W / Pafawag Wrocław– / 1963oczekuje naprawypracował w PKP, potem PKP CARGO S.A.podarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy węglarka
Es 02515529721-39W / Pafawag Wrocław– / 1963oczekuje naprawypracował w PKP, potem PKP CARGO S.A.podarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy węglarka
Wddo 3903009W / Pafawag Wrocław– / 1964oczekuje naprawypracował w PKP, potem PKP CARGO S.A.podarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy węglarka
Wddo 3943839W / Pafawag Wrocław– / 1964sprawny techniczniepracował w PKP, potem PKP CARGO S.A.podarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy węglarka
Wddoh 4095039W/2 / Pafawag Wrocław– / 1966oczekuje naprawypracował w PKP, potem PKP CARGO S.A.podarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy węglarka
Wddo 3077301W / Huta Ostrowiec– / 1948oczekuje naprawypracował w PKP, pod koniec lat 70. trafił do ZNTK Bydgoszcz na cele techniczno-gospodarcze, gdzie dotrwał do obecnych czasów, dzięki temu, że był magazynem trocin (!)Wagon towarowy węglarka
Wdnh 389216? / ?– / 1904/mod1941oczekuje naprawypracował w PKP , ostatnio jako wagon tech-gosppodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy węglarka
od roku 1950

453848 seria Wddo

od roku 1968

22 51 506 8689-0 seria E

3W / Pafawag– / 1950oczekuje naprawypracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosppodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy węglarka
So 7152096S / Pafawag Wrocław– / 1961oczekuje naprawypracował w PKPpodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy owocarka
Rh 556809– / budowy pruskiej– / ok. 1910, modernizacja ok. 1935oczekuje naprawypracował w PEC, potem DECpodarowany przez ORLEN S.A.Wagon towarowy cysterna
Rh 554918– / budowy niemieckiej– / 1929sprawny techniczniepracował w PKP, potem w KWK Marcelpodarowany przez Kompanie WęglowąWagon towarowy cysterna
Rh 858589– / budowy niemieckiej– / 1938oczekuje naprawypracował w PKP jako wagon do transportu mazutupodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy cysterna
Rh 550187– / budowy niemieckiej– / 1938oczekuje naprawypracował w Zakładzie Suchej Destylacji Drewna w Gryfinieodkupiony od Gryfskand Sp. z o.o.Wagon towarowy cysterna
Rh 555988– / budowy niemieckiej– / 1940oczekuje naprawypracował w Elektrowni Łagiszapodarowany przez Tauron Wytwarzanie S.A.Wagon towarowy cysterna
Rbh 557487Uerdingen / budowy niemieckiej– / 1941oczekuje naprawypracował w PKP jako wagon do transportu mazutupodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy cysterna
RRh 555884Deutz 63 / budowy niemieckiej– / 1943oczekuje naprawypracował w PEC, potem DECpodarowany przez ORLEN S.A.Wagon towarowy cysterna
RRh 553331Deutz 48 / budowy niemieckiej– / 1943oczekuje naprawypracował w PEC, potem DECpodarowany przez ORLEN S.A.Wagon towarowy cysterna
RRh 554547– / budowy pruskiej– / 1944oczekuje naprawypracował w PEC, potem DECpodarowany przez ORLEN S.A.Wagon towarowy cysterna
Rh 5630621R/1 / ZASTAL Zielona Góra– / 1947oczekuje naprawyDyrekcja Eksploatacji Cystern, potem Elektrownia Dolna Odradarowizna PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A.Wagon towarowy cysterna
Rbh 5636441R/1 / ZZPM Zielona Góra– / 1948sprawny techniczniepracował w PKP jako wagon PEC, potem DECodkupiony od GATX Polska Sp. z o.o.Wagon towarowy cysterna
Roh 5649988026 / Wagonbau Niesky– / 1955oczekuje naprawypracował w PKP jako wagon do transportu olejupodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy cysterna
RRh 56547120R / PPZM Zielona Góra– / 1956sprawny techniczniepracował w PKP jako wagon Cukrowni Kluczewopodarowany przez Polski Cukier S.A.Wagon towarowy cysterna
Uah 21510053388-829R / FW Świdnica– / 1960oczekuje naprawypracował w Zakładach Chemicznych Oświęcimpodarowany przez RAIL POLSKA Sp. z o.o.Wagon towarowy cysterna
RRh 56897729R / FW Świdnica– / 1962oczekuje naprawypracował w Elektrowni Łagiszapodarowany przez Tauron Wytwarzanie S.A.Wagon towarowy cysterna
RRh 554939Uerdingen 63 / niemieckiej budowy– / 1944oczekuje naprawypracował w PEC , potem w PKPpodarowany przez PKP S.A.Wagon towarowy cysterna
Uh 21510020396-1230R / FWS Świdnica– / 1963sprawny techniczniepracował w PKP jako wagon Polifarb Wrocławodkupiony od PPG-Deco Sp. z o.o.Wagon towarowy cysterna
Uh (Rh) 21510005952-0N260 / Wagonbau Niesky6751 / 1955oczekuje naprawyPracował w PEC (Przedsiębiorstwo Eksploatacji Cystern) , Na początku lat 80. po zakończeniu handlowej eksploatacji został przeznaczony na magazyn oleju w Elektrowni Dolna Odra.Odkupiony dzięki dotacji Fundacji PGEWagon towarowy cysterna
Us 21510921604-8CWL26 / ZNTK Wrocław– / 1968sprawny techniczniepracował w PKP jako wagon Zakł. Chem. Oświecimpodarowany przez Rail Polska S.A.Wagon towarowy cysterna
Us

22510920220-3

220S / ZNTK Wrocław095 / 1972sprawny techniczniepracował w CEMET SAprzekazany przez CEMET S.A.Wagon towarowy cysterna
Sddw 7504901S / Pafawag Wrocław– / 1952sprawny techniczniepracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gosppodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy wapniarka
T 22515603825-2205S / ZNTK Wrocław– / 1968sprawny techniczniepracował w PKP, ostatnio jako wagon tech-gospodkupiony od PKP S.A.Wagon towarowy wapniarka
Kdn 125837Kassel IId8 / budowy pruskiej– / 1902oczekuje naprawypracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
Kdn 115459Kassel IId8 / budowy pruskiej– / 1907sprawny techniczniepracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
Kdn 123689Kassel IId8 / budowy pruskiej– / 1908oczekuje naprawypracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
Kdn 128852IId8 / –– / 1911oczekuje renowacjipracował w PKPpodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy kryty
Kdn 118171Kassel IId8 / budowy pruskiej– / 1912oczekuje naprawypracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
Kdnh 183251F / budowy włoskiej– / 1912sprawny techniczniepracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
Kdt 140270Kassel A2 / budowy niemieckiej– / 1913oczekuje naprawypracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
Gklm 21511128821-7Kassel A2 / budowy niemieckiej– / 1914sprawny techniczniepracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
X 870183Kassel A2 / budowy niemieckiej– / 1917oczekuje naprawypracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
Kdt 135476Kassel A2 / budowy niemieckiej– / 1920oczekuje naprawypracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
Kdth 133758C-I / Wagon Ostrów Wlkp.201 / 1923oczekuje naprawypracował w PKPpodarowany prze PKP PLK S.A.Wagon towarowy kryty
Kdt 145633Kassel / budowy niemieckiej– / 1927oczekuje naprawypracował w PKP potem w PLK S.A.podarowany przez PKP PLK S.A.Wagon towarowy kryty
Kdsth 135342Dresden / budowy niemieckiej– / 1936oczekuje naprawypracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
Kpt 193045C-IX / Huta Ostrowiec16576 / 1938oczekuje naprawypracował w PKPpodarowany przez PKP PLK S.A.Wagon towarowy kryty
Kdt 118574Oppeln / budowy niemieckiej– / 1939sprawny techniczniepracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
Kddt 1034101K / Pafawag Wrocław– / 1950oczekuje naprawypracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
Kddt 1034111K / Pafawag Wrocław– / 1950sprawny techniczniepracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
Kddet 16526423K / Pafawag Wrocław– / 1959sprawny techniczniepracował w PKP, potem PKP CARGO S.A.podarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy kryty
Kddet 16850623K / Pafawag Wrocław– / 1959oczekuje naprawypracował w PKP, potem PKP CARGO S.A.podarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy kryty
Ggs 02511481434-323K / Pafawag Wrocław– / 1960oczekuje naprawypracował w PKP, potem PKP CARGO zmodernizowanypodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy kryty
Ggs 02511482707-123K / Pafawag Wrocław– / 1960oczekuje naprawypracował w PKP, potem Cukrownia Jawor, zmodernizowanyodkupiony od SudZucker Polska S.A.Wagon towarowy kryty
Us-ux 40519525000-7211K / ZNTK Ostrów Wlkp.– / 1962oczekuje naprawypracował w PKP, zmodernizowany do przesyłek ekspresowychpodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy kryty
Us-ux 40519525001-5211K / ZNTK Ostrów Wlkp.– / 1963sprawny techniczniepracował w PKP, zmodernizowany do przesyłek ekspresowychpodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy kryty
Kdt 150533Kassel A2 / budowy niemieckiej– / 1920sprawny techniczniepracował w PKP, potem w DOM Wrocławzakupiony od Dolkom Sp. z o.o.Wagon towarowy kryty
Kdt 111631Kassel A2 / budowy niemieckiej– / 1924sprawny techniczniesprawny techniczniezakupiony od Dolkom Sp. z o.o.Wagon towarowy kryty
Kdsth 196138Dreden Gl / budowy niemieckiej– / 1933oczekuje naprawypracował w PKP, potem w DOM Wrocławzakupiony od Dolkom Sp. z o.o.Wagon towarowy kryty
od roku 1950

106656 seria Kddt

od roku 1968

22511003157-5 seria .G

1K / Pafawag– / 1950oczekuje naprawypracował w PKP , potem w Wojsku Polskimpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
od roku 1950

107319 seria Kddt

od roku 1968

02511004266-7 seria .G

1K / Pafawag– / 1950oczekuje naprawypracował w PKP , potem w Wojsku Polskimpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
od roku 1959

169374 seria Kddet

od roku 1968

22511472937-2 seria .Ggs

R501K / Arad Rumunia– / 1959oczekuje naprawypracował w PKP , potem w Wojsku Polskimpodarowany przez Wojsko PolskieWagon towarowy kryty
XXk 870549Bromberg / budowy niemieckiej– / 1943w trakcie naprawypracował w PKP w dyspozycji WPpodarowany przez PKP PLK SAWagon towarowy kryty warsztatowy
Ibhqrss 21518244486-3202Lc / ZNTK Ostrów6858 / 1975oczekuje naprawypracował w PKPpodarowny przez PKP S.A.Wagon towarowy chłodnia
Ibchqrs 22518144282-6202Lc / ZNTK Ostrów Wlkp.– / 1972oczekuje naprawypracował w PKP, potem PKP CARGO S.A.podarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy chłodnia
Wddah 51277141WS / ZNTK Wrocław531 / 1962oczekuje naprawypracował w zakładach Wapienniczych Górażdżeodkupiony od Lhoist Polska S.A.Wagon towarowy samowyładowczy
Wddah 48150659WS / ZNTK Wrocław– / 1964oczekuje renowacjipracował w PKPpodarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy samowyładowczy
Fd 20516021150-959WS / ZNTK Wrocław– / 1968oczekuje naprawypracował w PKP, potem PKP CARGO S.A.podarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy samowyładowczy
Fd 20516024492-241WS/2 / ZNTK Wrocław– / 1968oczekuje naprawypracował w PKP, potem PKP CARGO S.A.podarowany przez PKP CARGO S.A.Wagon towarowy samowyładowczy
Fd 20510605977-241WS/3 / ZNTK Wrocław– / 1974oczekuje naprawypracował w Zakładach Wapienniczych „Kujawy”podarowany przez Lafarge Cement S.A.Wagon towarowy samowyładowczy
Wdda 51274241WS / ZNTK Wrocław– / 1962oczekuje naprawypracował w Zakładach Wapienniczych „Kujawy”podarowany przez Lafarge Cement S.A.Wagon towarowy samowyładowczy
Xk 855146C-Ib / Huta Ostrowiec– / 1939w trakcie naprawypracował w PKP, przebudowany na cele tech-gospodkupiony od PKP S.A.Wagon służbowy
U(Ft) 30519404558-21K / Pafawag Wrocław– / 1950sprawny techniczniepracował w PKP, potem w WPpodarowany przez Wojsko PolskieWagon służbowy
od roku 1976

615199-90006-6 seria Bckd

od lat 90.

635199-80006-4 seria Sk

110A / H.Cegielski Poznań– / 1976sprawny techniczniepracował w PKPzakupiony od PKP Intercity S.A.Wagon służbowy

Imprezy kolejowe zorganizowane przez Klub

Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu ma za sobą wiele niezapomnianych imprez związanych z kolejnictwem, które cieszą się niesłabnącą popularnością wśród miłośników tego środka transportu. Poniżej przedstawiamy chronologię organizowanych wydarzeń, które miały miejsce w minionych latach.

  • 10.2013: zorganizowanie pociągu specjalnego z parowozem Ty42-24 oraz klubowymi wagonami na trasie Wrocław – Oleśnica – Syców – Oleśnica – Wrocław,
  • 04.2013: przejazd pociągu specjalnego zestawionego z lokomotywą ST43-195 i 12 wagonami klubowymi na trasie Wrocław – Leszno – Biadki – Leszno – Wrocław,
  • 05.2012: na stacji Oława odbyła się rocznica 170-lecia linii kolejowej Wrocław – Oława, przy współpracy z samorządem i różnymi przewoźnikami, prezentującym tabor kolejowy, w tym lokomotywę PKP IC EU07-173,
  • 04.2012: wspólnie z PKP Intercity SA oraz STK SA, uruchomiono pociąg specjalny z okazji Parady Parowozów 2012 w relacji Wrocław – Wolsztyn – Wrocław,
  • 17.09.2011: rozpoczęcie przejazdu specjalnego we współpracy z Freightliner PL i samorządami lokalnymi na trasie Oleśnica – Kępno – Wieluń linii 181,
  • 09.04.2011: zorganizowanie przejazdu pociągu specjalnego relacji Wrocław – Oleśnica – Syców oraz powrotem,
  • 30.04.2011: wspólnie z STK S.A. i PKP Intercity S.A. stworzono pociąg specjalny „Hefajstos” na paradę parowozów w Wolsztynie,
  • 29.05.2010: przejazd pociągiem specjalnym relacji Wrocław – Jelenia Góra – Wałbrzych z lokomotywą elektryczną ET21 i historycznym składem towarowym,
  • 15.05.2010: zorganizowanie przejazdu pociągu specjalnego na trasie Leszno – Bojanowo – Góra Śląska – Bojanowo – Rawicz – Miejska Górka – Rawicz – Leszno,
  • 09.2009: specjalny przejazd pociągu składającego się z wagonu spalinowego SN61-183 i wagonu 120A na trasie Szczecin – Kołobrzeg – Wysoka Kamieńska – Szczecin,
  • 04.2009: organizacja przejazdu pociągu z parowozem TKt48-18 w relacji Wrocław Główny – Marciszów – Wojcieszów Górny – Wrocław i zrestaurowanymi wagonami towarowymi,
  • 2008: zorganizowanie przejazdu składu wagonów KSK z parowozem TKt48-18 po węźle wrocławskim,
  • 11.10.2008: współorganizacja przejazdu pociągu specjalnego na trasie Wrocław – Jelcz Laskowice – Wrocław w akcji „Masz Głos – Masz Wybór”,
  • 23.11.2008: razem z STK S.A. zorganizowano przejazd składu wagonów klubu po węźle wrocławskim,
  • 9.10.2004: organizacja pociągu specjalnego z relacją Wrocław – Jaworzyna Śląska – Świdnica – Sobótka – Jaworzyna Śląska – Wrocław, który prowadziła lokomotywa M62-2987,
  • 24.10.2004: przejazd EN57-1774 na trasie Legnica – Złotoryja – Jerzmanice Zdrój – Krzeniów – Jerzmanice Zdrój – Złotoryja – Legnica,
  • 2002: pomoc przy organizacji specjalnego przejazdu Legnica – Krzeszów – Legnica, przy którym lokomotywą była SU45-052,
  • 2000: zorganizowanie pociągu specjalnego na trasie Żagań – Lubsko – Gubinek – Lubsko – Żagań, złożonego z czteroczłonowej „bipy” prowadzonej przez lokomotywę SU46-048,
  • 24.06.2000: zorganizowanie pociągu z parowozem Ty42-1 na trasie Wrocław Gł. – Sobótka – Świdnica – Jaworzyna Śląska w dniu rozpoczęcia zawieszenia kursowania pociągów pasażerskich,
  • 4.9.1999: zorganizowanie pociągu z parowozem TKt48-18 na trasie Jelenia Góra – Lwówek Śląski – Karpacz – Jelenia Góra,
  • 28.06.1998: zorganizowanie pociągu towarowego prowadzonego przez parowóz Ty45-20 na trasie Jaworzyna Śląska- Strzegom- Bolków- Strzegom- Jaworzyna Śląska,
  • 11.11.1998: zorganizowanie pociągu specjalnego z parowozem Ty2-1169 na trasie Jaworzyna Śląska – Piława Górna – Dzierżoniów – Bielawa Dolna – Jaworzyna Śląska,
  • 30.05.1997: przejazd pociągu specjalnego z parową lokomotywą Tr5-65 na trasie Legnica- Złotoryja- Świerzawa- Legnica,
  • 1997: zorganizowanie pleneru fotograficznego z parowozem TKh „Ferrum” w Hucie „Małopanew” w Ozimku,
  • 1997: organizacja przejazdu pociągu specjalnego z trakcją parową po zagrożonych zamknięciem liniach Dolnego Śląska,
  • 26.10.1996: zorganizowanie pociągu specjalnego na trasie Wrocław – Trzebnica – Łagiewniki – Jaworzyna Śląska prowadzonego parowozem Ty2-1169,
  • 26.10.1996: organizacja przejazdu z parowozem po zamkniętych liniach kolejowych: Wrocław – Trzebnica oraz Wrocław – Kobierzyce – Piława Górna,
  • 1995: organizacja V Ogólnopolskiego Zlotu Miłośników Kolei, uruchomienie dwóch pociągów specjalnych z parowozami na malowniczych trasach Dolnego Śląska oraz przejazd zabytkowymi tramwajami,
  • 1994: zorganizowanie pleneru fotograficznego z parowozem TKp „Śląsk” w Kopalni Węgla Kamiennego „Victoria” w Wałbrzychu,
  • 1994: organizacja i obsługa fotostopów podczas inauguracyjnego przejazdu pociągu specjalnego prowadzonego przez odbudowany parowóz Tr5-65,
  • 1993: zorganizowanie pleneru fotograficznego z parowozem bezogniowym serii TKbb na terenie gazowni we Wrocławiu.

Przypisy

  1. W piątek prezentacja odnowionej lokomotywy EP05-22 [online], Kolejowy Portal, 01.07.2021 r. [dostęp 17.04.2022 r.]
  2. Lokomotywa EP05-22, świadek historii Polski | Dolnośląskie Społeczne Muzeum Kolejnictwa [online], muzeum.kskwroclaw.pl [dostęp 17.04.2022 r.]
  3. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych ForumKolejowe.pl [online], ilostan.forumkolejowe.pl [dostęp 17.04.2022 r.]
  4. KonradK. Bałajewicz KonradK., Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu remontuje historyczną lokomotywę [ZDJĘCIA] [online], Gazeta Wrocławska, 14.02.2021 r. [dostęp 21.06.2021 r.]
  5. Ruszyły prace przy renowacji lokomotywy EP05-22. Współfinansuje je IPN [ZDJĘCIA] [online], Portal Kolejowy NaKolei.pl, 09.01.2021 r. [dostęp 21.06.2021 r.]
  6. Jaworzyna Śląska: Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej już działa [online], www.jaworzyna.net [dostęp 21.06.2021 r.]
  7. Jaworzyna Śląska: Katarzyna Szczerbińska-Tercjak: mam nadzieję na powrót do normalności [online], www.jaworzyna.net [dostęp 21.06.2021 r.]
  8. Uchwała Nr XXIV/56/2004 Rady Miejskiej w Jaworzynie Śląskiej. [dostęp 21.06.2021 r.]
  9. Protokół Nr XXIV/04 z posiedzenia Rady Miejskiej w Jaworzynie Śląskiej z dnia 09.07.2004 r. [dostęp 21.06.2021 r.]
  10. W sąsiedztwie Parku Henrykowskiego powstanie muzeum kolejnictwa? [online], Wroclife.pl, 14.03.2021 r. [dostęp 21.06.2021 r.]
  11. Czy we Wrocławiu powstanie Muzeum Kolejnictwa? [FILM] [online], Radio Wrocław [dostęp 21.06.2021 r.]
  12. Filmografia [online], KSK WROCŁAW [dostęp 21.06.2021 r.]
  13. Nasz tabor [online], KSK WROCŁAW [dostęp 21.06.2021 r.]
  14. O nas [online], KSK WROCŁAW [dostęp 21.06.2021 r.]
  15. w, 30 lat Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu [online], KSK WROCŁAW, 16.05.2021 r. [dostęp 21.06.2021 r.]
  16. Wyborcza.pl [online], wroclaw.wyborcza.pl [dostęp 21.06.2021 r.]
  17. Wyborcza.pl [online], wroclaw.wyborcza.pl [dostęp 21.06.2021 r.]
  18. Poczta Polska [online], Poczta Polska [dostęp 21.06.2021 r.]
  19. PANORAMA OLEŚNICKA („Koleją z Oleśnicy do Sycowa”) 13 – 19.04.2011 r., nr 15 (1384)
  20. "Świat Kolei" 10/2015 str. 26
  21. "Świat kolei" 05/2021 str. 62

Oceń: Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu

Średnia ocena:4.53 Liczba ocen:6