Tomasz Kuchar, urodzony 16 lipca 1976 roku we Wrocławiu, to uznawany kierowca rajdowy oraz specjalista w dziedzinie rallycrossu. Jego kariera sportowa jest godna uwagi, szczególnie ze względu na osiągnięcia, które zdobył w polskim motorsporcie.
Warto podkreślić, że Kuchar odniósł znaczący sukces w swojej dyscyplinie, zdobywając tytuł mistrza Polski w Rallycross w klasie Supercars przez cztery kolejne lata: 2016, 2017, 2018 oraz 2019. Jego osiągnięcia stanowią inspirację dla wielu młodych kierowców, którzy pragną rozwijać swoje umiejętności w rajdach samochodowych.
Kariera
Tomasz Kuchar zadebiutował na scenie rajdowej w 1995 roku, a jego pierwsze znaczące osiągnięcia to zdobycie czterech tytułów Mistrza Polski. W kategorii N-3 w 1998 roku oraz F-2 w 1999 i 2000 roku, a także Super 2000 w 2009 roku. W jego bogatej karierze należy wspomnieć, że zdobył Volkswagen Sport Trophy w 1999 oraz pełnił rolę fabrycznego kierowcy w zespole Hyundai-Castrol World Rally Team w 2002 roku. Twórcza aktualność Kuchara obejmuje również jego starty w Rajdowych Mistrzostwach Świata w latach 1999–2003, gdzie miał okazję rywalizować z najlepszymi. W swoim dorobku ma wiele występów w różnych modelach aut rajdowych, w tym wielokrotne starty w Volkswagen Golf Kit-Car, Toyota Corolla WRC, czy Subaru Impreza.
W szczególności wybitny moment kariery miał miejsce w 2001 roku, kiedy zdobył pierwsze miejsce w Rajdzie Karkonoskim wraz z pilotem Maciejem Szczepaniakiem. Również sukcesywnie odnosił pierwsze miejsce w Rajdzie Magurskim w 2007 roku, gdzie jego załogą był Jakub Gerber, i współpraca z Danielem Dymurskim, której efektem było zwycięstwo w Rajdzie Elmot w 2010 roku.
W 2001 roku zadebiutował na torze w Miedzianej Górze, gdzie odbył się wyścig z samochodem Volkswagen Golf Kit-car, kończąc na 2. miejscu w swojej klasie oraz 7. w ogólnej klasyfikacji Grand Prix Polski. W 2005 roku na torze w Poznaniu brał udział w pucharze VW Castrol Cup, które niestety zakończył przedwcześnie.
Jego najlepsze osiągnięcia w Rajdowych Mistrzostwach Świata to:
- Rajd Szwecji w 2002 roku – 12. miejsce przy mocnej konkurencji, rywalizując z kierowcami fabrycznymi (Toyota Corolla WRC),
- Rajd Nowej Zelandii w 2002 roku – 11. miejsce (Toyota Corolla WRC),
- Rajd Australii w 2002 roku – 12. miejsce (Toyota Corolla WRC),
- Rajd Szwecji w 2004 roku – 4. miejsce w Production Car World Rally Championship.
Awansując w rajdowaniu, Kuchar zdobył znaczące sukcesy również w rajdach estońskich E.O.S., gdzie w latach 2001 i 2002 osiągał trzecie miejsca, a w 2003 roku, za Markko Märtinem, uplasował się na drugiej pozycji. Jego sukcesy w rallycrossie od 2016 do 2019 przyniosły mu tytuł Mistrza Polski w klasie SuperCars.
Zespoły
- 2000 – Polsat Rally&Racing,
- 2001 – Polsat-Dialog Rally Team,
- 2002 – Hyundai-Castrol World Rally Team,
- 2005 – PlayStation 2 Rally Team,
- 2006 – PlayStation 2 Rally Team,
- 2007 – PLAYSTATION 3 Rally Team,
- 2008 – Statoil-Loctite Rally Team,
- 2009 – Peugeot Sport Polska Rally Team,
- 2010 – Peugeot Sport Polska Rally Team,
- 2017 – QHR RX Team,
- 2018 – QHR RX Team.
W 2009 roku zainwestował w Lotnisko Debrzno, gdzie planuje stworzyć pierwszy ośrodek sportów motorowych o nazwie RALLYLAND.
Rajd Barbórka
Tomasz Kuchar to sześciokrotny zwycięzca Rajdu Barbórka, a pięć razy zajmował drugą lokatę. Przebił tym samym dotychczasowy rekord Mariana Bublewicza oraz Pawła Przybylskiego. Jego sukcesy w Kryterium Karowa miały miejsce w latach 2008-2010.
- 2001 – 6. miejsce (Toyota Corolla WRC) – pilot: Maciej Szczepaniak,
- 2003 – 1. miejsce (Mitsubishi Lancer) – pilot: Maciej Wodniak,
- 2004 – 2. miejsce (Mitsubishi Lancer) – pilot: Krzysztof Gęborys / PlayStation 2 Rally Team,
- 2005 – 2. miejsce (Subaru Impreza) – pilot: Jakub Gerber / PlayStation 2 Rally Team,
- 2006 – 2. miejsce (Subaru Impreza) – pilot: Jakub Gerber / PlayStation 2 Rally Team,
- 2007 – 1. miejsce (Subaru Impreza) – pilot: Daniel Dymurski / PlayStation Rally Team,
- 2008 – 1. miejsce, najszybszy w Kryterium Karowa (Subaru Impreza) – pilot: Daniel Dymurski / Statoil-Loctite Rally Team,
- 2009 – 1. miejsce, najszybszy w Kryterium Karowa (Peugeot 307 WRC) – pilot: Daniel Dymurski,
- 2010 – 1. miejsce, najszybszy w Kryterium Karowa (Peugeot 307 WRC) – pilot: Daniel Dymurski,
- 2011 – 2. miejsce (Peugeot 307 WRC) – pilot: Daniel Dymurski,
- 2012 – 1. miejsce (Subaru Impreza) – pilot: Daniel Dymurski,
- 2013 – 2. miejsce (Peugeot 207 Super 2000) – pilot: Daniel Dymurski.
Samochody
- 1995 – Fiat 126p,
- 1996 – Opel Astra GSi,
- 1997 – Opel Astra GSi | Zespół: Tedex Rally Team,
- 1998 – Peugeot 306,
- 1999 – Volkswagen Golf Kit-Car | Zespół: Polsat Rally&Racing,
- 2000 – Volkswagen Golf Kit-Car, Toyota Celica GT-Four, Toyota Corolla WRC | Zespół: Polsat Rally&Racing,
- 2001 – Hyundai Accent WRC, Toyota Corolla WRC, Mitsubishi Lancer Evo VI | Zespół: Polsat Dialog Rally Team,
- 2002 – Toyota Corolla WRC, Hyundai Accent WRC | Zespół: Hyundai Castrol World Rally Team,
- 2003 – Ford Focus WRC, Mitsubishi Lancer Evo VI,
- 2004 – Mitsubishi Lancer Evo VI, Mitsubishi Lancer Evo VII,
- 2005 – Subaru Impreza WRX STi | Zespół: PlayStation Rally Team,
- 2006 – Subaru Impreza WRX STi N11, Subaru Impreza N12, Fiat Punto Super 2000 | Zespół: PlayStation Rally Team,
- 2007 – Subaru Impreza WRX STi N12 | Zespół: PlayStation 3 Rally Team,
- 2008 – Subaru Impreza WRX STi N12, Subaru Impreza WRX STi N14, Peugeot 207 Super 2000 | Zespół: Statoil-Loctite Rally Team,
- 2009 – Peugeot 207 Super 2000 (RSMP), Peugeot 307 WRC (Rajd Barbórka) | Zespół: Peugeot Sport Polska Rally Team,
- 2010 – Peugeot 207 Super 2000 (RSMP), Peugeot 307 WRC (Rajd Barbórka) | Zespół: Peugeot Sport Polska Rally Team,
- 2011 – Mitsubishi Lancer Evo V,
- 2012 – Subaru Impreza N12 spec C, gr. N (Rajd Lotos Baltic Cup), Subaru Impreza STi TMR 08, Subaru Impreza WRX STi ’12,
- 2013 – Peugeot 207 S2000 Evo2,
- 2014 – Peugeot 207 S2000 Evo2,
- 2015 – Ford Fiesta R5,
- 2016 – Subaru Impreza WRX,
- 2017 – Citroen C4 WRX,
- 2018 – Peugeot 208 WRX.
Starty w Mistrzostwach Świata WRC
Sezon | Rajd | Pilot | Samochód | Miejsce |
---|---|---|---|---|
1999 | Rallye Sanremo – Rallye d’Italia | Maciej Szczepaniak | Volkswagen Golf Kit Car | 37. w klasyfikacji generalnej, 6. w A7 |
2000 | International Swedish Rally | Maciej Szczepaniak | Toyota Celica GT-Four | 31. w klasyfikacji generalnej, 19. w A8 |
2000 | TAP Rallye de Portugal | Maciej Szczepaniak | Toyota Celica GT-Four | nie ukończył |
2000 | Neste Rally Finland | Maciej Szczepaniak | Toyota Corolla WRC | 22. w klasyfikacji generalnej |
2000 | Rallye Sanremo – Rallye d’Italia | Maciej Szczepaniak | Toyota Corolla WRC | nie ukończył |
2002 | Uddeholm Swedish Rally | Maciej Szczepaniak | Toyota Corolla WRC | 12. w klasyfikacji |
2002 | Rallye de France – Tour de Corse | Maciej Szczepaniak | Hyundai Accent WRC, Hyundai Castrol W.R.T. | nie ukończył (awaria elektryki na OS1) |
2002 | Cyprus Rally | Maciej Szczepaniak | Hyundai Accent WRC, Hyundai Castrol W.R.T. | 14. w klasyfikacji |
2002 | Acropolis Rally | Maciej Szczepaniak | Toyota Corolla WRC | nie ukończył (uszkodzenie zawieszenia na OS2) |
2002 | Neste Rally Finland | Maciej Szczepaniak | Toyota Corolla WRC | nie ukończył (wypadek na OS3) |
2002 | Propecia Rally New Zealand | Maciej Szczepaniak | Toyota Corolla WRC | 11. w klasyfikacji generalnej |
2002 | Telstra Rally Australia | Maciej Szczepaniak | Toyota Corolla WRC | 12. w klasyfikacji generalnej |
2002 | Network Q Rally of Great Britain | Maciej Szczepaniak | Toyota Corolla WRC | wypadek na OS 10 |
2003 | Uddeholm Swedish Rally | Maciej Szczepaniak | Ford Focus WRC | 16. w klasyfikacji |
2003 | Propecia Rally New Zealand | Maciej Szczepaniak | Ford Focus WRC | nie ukończył (wypadek na OS14) |
2003 | Acropolis Rally | Maciej Szczepaniak | Ford Focus WRC | nie ukończył (awaria silnika na OS20) |
2003 | Wales Rally of Great Britain | Maciej Wodniak | Mitsubishi Lancer Evo 6 | nie ukończył (awaria silnika na OS6) |
2004 | Uddeholm Swedish Rally | Maciej Wodniak | Mitsubishi Lancer Evo 7 | 22. w klasyfikacji generalnej, 9. w N4, 4. w PCWRC |
2004 | Corona Rally México | Maciej Wodniak | Mitsubishi Lancer Evo 6 | nie ukończył (uszkodzenie chłodnicy na OS 9) |
2004 | Propecia Rally New Zealand | Maciej Woda | Mitsubishi Lancer Evo 7 | nie ukończył (awaria pompy paliwa na OS2) |
2004 | Tour de Corse – Rallye de France | Jakub Gerber | Mitsubishi Lancer Evo 7 | 19. w klasyfikacji, 7. w N4, 6. w PCWRC |
Przypisy
- a b Tomasz Kuchar - czołowy polski kierowca rajdowy i rallycrossowy [online], ABJTK/QHR/DRIVELAND [dostęp 22.12.2019 r.]
- Mistrzowie - GlobalRallycross - Rallycross Championship Site #WeAreRallycross, „GlobalRallycross - Rallycross Championship Site #WeAreRallycross” [dostęp 08.10.2018 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Krzysztof Mila | Fabian Piasecki | Wiesław Kończak | Lothar Buchmann | Damian Sylwestrzak | Dorota Załęczna | Robert Sobera | Jolanta Zawadzka | Leszek Milewski | Paweł Wojciechowski (ur. 1990) | Paulina Dutkiewicz-Raś | Dariusz Sztylka | Kazimierz Witkowski (trener judo) | Andrzej Zieja | Bartosz Kaczmarek | Krzysztof Ostrowski (piłkarz) | Tomasz Skrzypek | Grzegorz Mordzak | Alina Nowak (siatkarka) | Piotr HałasOceń: Tomasz Kuchar