Alfred Vocke


Alfred Vocke, ur. 24 kwietnia 1886 we Wrocławiu, a zmarł 18 lutego 1944 tamże, był niemieckim rzeźbiarzem, medalierem oraz witrażystą, którego twórczość miała istotny wpływ na sztukę w regionie. Od najmłodszych lat interesował się sztuką, co skłoniło go do podjęcia studiów w Państwowej Akademii Sztuki i Rzemiosła Artystycznego we Wrocławiu na lata 1905-1910, gdzie kształcił się pod okiem znanego artysty Theodora von Gosena.

Po ukończeniu akademii, Vocke przez kilka lat mieszkał i pracował we Wrocławiu do roku 1916, a następnie przeniósł się do Berlina, gdzie spędził kolejne lata swojej kariery, aż do 1923 roku. Jego następny krok to objęcie stanowiska profesora w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Kassel. W 1933 roku przyjął posadę profesora w Zjednoczonych Szkołach Państwowych Sztuk Wolnych oraz Stosowanych w Berlinie, jednakże w 1937 roku był zmuszony do odejścia z powodu żydowskiego pochodzenia swojej żony.

W swojej twórczości Vocke nie ograniczał się do jednego gatunku artystycznego. Jego dorobek obejmował zarówno monumentalne rzeźby jak i dekoracyjne detale architektoniczne, w tym plakiety oraz ozdobne reliefy. Mistrzowsko posługiwał się różnorodnymi materiałami i technikami – rzeźbił w drewnie, kamieniu, metalu oraz kości słoniowej, a także stosował ceramikę. Jako medalier, doskonale znany był z projektów monet, które były w obiegu aż do końca II wojny światowej, w tym dwu- i pięciomarkowych z widokiem poczdamskiego kościoła garnizonowego oraz dwu- i pięciomarkowych z podobizną Paula von Hindenburga.

W czasach, gdy mieszkał we Wrocławiu, Alfred Vocke współpracował z architektami nad projektami mającymi na celu wzbogacenie publicznych obiektów użyteczności, tworząc płaskorzeźby zdobiące ich elewacje. Poniżej przedstawiamy niektóre z jego najważniejszych dzieł:

  • 1911 – płaskorzeźba nad głównym wejściem do miejskiego szpitala-ochronki dla niemowląt przy ul. Hoene-Wrońskiego 13c,
  • 1912 – płaskorzeźba nad głównym wejściem do łaźni miejskiej przy ul. Curie-Skłodowskiej 1,
  • 1913 – płaskorzeźba nad głównym wejściem do Hali Stulecia,
  • 1920 – płaskorzeźba nad głównym wejściem do kaplicy Cmentarza Osobowickiego,
  • 1922 – rzeźba Madonna na osiołku, wykonana z brązu, umieszczona na skwerze przy ul. Słubickiej na osiedlu Szczepin w roku 1928,
  • 1925 – portal z miniaturowymi rzeźbami przedstawicieli różnych zawodów, zdobiący główne wejście do siedziby spółdzielni „Vorwärts” przy ul. Kościuszki 133.

Literatura

W literaturze dotyczącej Wrocławia, istotne są dwa kluczowe dzieła, które znacząco wzbogacają wiedzę na temat architektury i historii tego miasta.

  • Encyklopedia Wrocławia. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2006, brak numerów stron w książce,
  • Rafał Eysymontt, Jerzy Ilkosz, Agnieszka Tomaszewicz, Jadwiga Urbanik (red.): Leksykon architektury Wrocławia. Wrocław: Via Nova, 2011, brak numerów stron w książce.

Oceń: Alfred Vocke

Średnia ocena:4.73 Liczba ocen:23