Port Miejski to istotny element infrastruktury wodnej Wrocławia, stanowiący port rzeczny nad rzeką Odrą. Jego lokalizacja znajduje się na osiedlu Kleczków, które leży w południowej części historycznej dzielnicy Psie Pole. Port można zlokalizować na prawym brzegu Odry, co czyni go dostępnym dla różnych form transportu wodnego.
Historia Portu Miejskiego sięga lat 1897–1901, z wcześniejszymi pracami trwającymi w latach 1872–1876. Geograficznie port usytuowany jest na 255 kilometrze rzeki, co nadaje mu strategiczne znaczenie dla transportu w regionie. Warto również wspomnieć, że wśród projektantów tego obiektu znaleźli się znani architekci, tacy jak Richard Plüddemann, Karl Klimm oraz L. Günther.
Charakterystyka
Port Miejski we Wrocławiu charakteryzuje się kilkoma istotnymi aspektami technicznymi, które zostały określone w roku 2006. Jego całkowita powierzchnia wynosi 192 811 m², co odpowiada 24 ha. Warto również zwrócić uwagę na obszar wodny, który zajmuje 43 490 m², stanowiący akwatorium o powierzchni 4,5 ha.
Długość nabrzeży w porcie sięga 2156 m, z czego 1720 m przeznaczone jest do przeładunku, a 185 m to nabrzeża postojowe. Port posiada zdolność przeładunkową wahającą się w granicach 1-2 milionów ton rocznie. W jego obrębie znajduje się jeden basen portowy, którego długość wynosi 700 m, a szerokość 50 m (w najszerszym miejscu osiąga 80 m). Basen ten ma formę kanału wodnego, który ulokowany jest równolegle do głównego cieku rzeki Odry.
Nabrzeża portowe są odpowiednio wysokie, co pozwala na funkcjonowanie portu nawet przy zmieniającym się stanie wody w przedziale do 3,2 m. Port ma również swoje połączenia kolejowe, co znacząco ułatwia transport. Mimo że znaczna część infrastruktury została zlikwidowana, to wciąż pozostają kluczowe elementy, takie jak magazyny, place składowe oraz dźwigi, a także możliwość dostarczania paliwa dla jednostek pływających.
Wrocławski port jest nie tylko miejscem przeładunkowym, ale również pełni rolę przystani dla jednostek pływających uszkodzonych, a także tych przechowywanych w okresie zimy. Dodatkowo, jego przestrzeń wykorzystywana jest sporadycznie do organizacji różnorodnych wydarzeń artystycznych oraz hobbystycznych. Właścicielem portu jestOT Logistics, które planuje sprzedaż posiadanej infrastruktury.
Przypisy
- Trwa reorganizacja w OT Logistics, ekonomia.rp.pl, 21.05.2015 r. [dostęp 04.08.2015 r.]
- Kiedyś handlowe centrum, dziś złomowisko. 112 lat wrocławskiego portu miejskiego, tvn24.pl, 23.11.2013 r. [dostęp 04.08.2015 r.]
- J. Dzikowska, Port miejski po apokalipsie: przeżyli nuklearną zimę Gazeta.pl (Wrocław), 16.02.2013 r. [dostęp 04.08.2015 r.]
- a b c d e Tomasz Moś, Żegluga Śródlądowa – diagnoza, Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu P.P., Program Rozwoju Infrastruktury Transportowej i Komunikacji dla Województwa Dolnośląskiego, maj 2006 r. [dostęp 05.11.2009 r.]
- a b c d e f g h i j Zbigniew Szling, Jan Winter, Drogi wodne śródlądowe, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1988 r.
- a b c d Portal: Wratislaviae Amici; o Porcie Miejskim [dostęp 05.11.2009 r.]
- a b Encyklopedia Wrocławia 2000, Porty, s. 666–667.
Pozostałe obiekty w kategorii "Porty":
Przystań Zwierzyniecka we Wrocławiu | Port Popowice we Wrocławiu | Przeładownia przy ulicy Betonowej we Wrocławiu | Przystań AZS we Wrocławiu | Przystań przy Hali Targowej we Wrocławiu | Zimowisko Osobowice we Wrocławiu | Port Ujście Oławy we Wrocławiu | Nabrzeże Browaru Piastowskiego we Wrocławiu | Nabrzeże przeładunkowe zboża we Wrocławiu | Przystań Rancho we Wrocławiu | Marina Topacz we Wrocławiu | Przystań Kardynalska we Wrocławiu | Zatoka Gondoli we Wrocławiu | Przeładownia Elektrociepłowni Wrocław | Przystań Stanica we Wrocławiu | Wojskowy port przeładunkowy paliw płynnych we Wrocławiu | Port Kozanów we Wrocławiu | Przystań Zatoka we WrocławiuOceń: Port Miejski we Wrocławiu