Joachim Karsch


Joachim Karsch, urodzony 20 czerwca 1897 roku we Wrocławiu, to postać, która znacząco wpisała się w historię sztuki. Jego działalność artystyczna obejmowała rzeźbę oraz grafikę, w której przejawiały się cechy stylu ekspresjonistycznego.

Artysta zmarł 11 lutego 1945 roku w Gądkowie Wielkim, pozostawiając po sobie ślad w postaci unikalnych dzieł, które odzwierciedlają emocje i zaawansowane techniki artystyczne jego epoki.

Życiorys

Joachim Karsch miał niezwykłe i burzliwe życie, które w dużej mierze ukształtowało jego artystyczną wizję. Jego dzieciństwo spędzone w sierocińcu na pewno miało wpływ na późniejsze decyzje oraz twórczość. W latach 1911–1914 studiował w Państwowej Akademii Sztuki i Rzemiosła Artystycznego we Wrocławiu, a następnie kontynuował naukę w berlińskiej Akademii Sztuk Pięknych pod okiem Petera Breuera w latach 1915–1917. W 1917 roku zdobył nagrodę Fundacji Karla Haasego za rzeźbę pod tytułem Stojąca kobieta. Po przerwaniu studiów przez dwa lata pracował jako fornal, co było efektem jego trudnej sytuacji materialnej.

W trakcie I wojny światowej doznał obrażeń, które miały wpływ na jego zdrowie. W 1919 roku przeniósł się do Berlina, gdzie jego dzieła znalazły uznanie w środowisku artystycznym. Cieszył się sukcesem dzięki rzeźbie Hiob i jego przyjaciele (1919), za którą otrzymał państwową nagrodę Pruskiej Akademii Sztuk, co otworzyło mu drogę do nauki w Villa Massimo w Rzymie. Niestety, z powodu wojennych perturbacji, nie mógł skorzystać z tego stypendium, gdyż rząd włoski skonfiskował pracownie tej instytucji.

W 1920 roku jego nagrodzona rzeźba została zaprezentowana podczas wystawy grupy Wolna Secesja, jednak artysta zniszczył ją po wystawie, nie mając możliwości jej przechowywania. Pozostał jedynie fragment – głowa jednej z postaci. W marcu 1920 roku zorganizował wystawę w galerii Hansa Goltza w Monachium, która została dobrze przyjęta przez krytyków. Mimo sukcesów artystycznych, był zmuszony podjąć pracę w fabrykach, co doprowadziło go do trudności finansowych w połowie lat 30.

Jesienią 1924 roku Joachim Karsch ożenił się z Metą Correns, a para osiedliła się w Jaszkowej Górnej. Ich syn, Florian, przyszedł na świat w 1925 roku. W 1928 roku artysta rozstał się z wsią i przeniósł do Berlina, zyskując kontrakt z galerią Nierendorf. Pomimo rozwodu z Metą w 1929 roku, kontynuował swoją drogę artystyczną i w 1932 roku zdobył brązowy medal na Olimpijskim Konkursie Sztuki i Literatury w Los Angeles.

W ciągu następnych lat przemieszczał się między Berlinem a Rzymem, korzystając z pobytu w Villa Massimo. W 1937 roku rzeźba Karscha, Czytająca para, została skonfiskowana z Muzeum Folkwang w Essen w ramach akcji potępiającej tzw. sztukę wynaturzoną. W 1942 roku zrealizował zlecenie na kaplicę cmentarną w Gdyni, jednak los szybko obrócił się przeciwko niemu — rok później jego pracownia została zniszczona w wyniku ataku bombowego.

W lutym 1945 roku, w dramatycznych okolicznościach, ich mieszkanie w Gądkowie Wielkim zostało zajęte przez sowiecką armię, a jego dzieła zostały zniszczone. Zmagając się z depresją, zdecydował się na najgorszy krok — w nocy z 10 na 11 lutego popełnił samobójstwo wraz z żoną Liesbeth, by uniknąć deportacji. Ich ciała zostały odnalezione przez sąsiadów i pochowane. Pamiątkowy grób Karscha znajduje się na berlińskim cmentarzu parkowym Lichterfelde, a jego twórczość została wznowiona przez syna, Floriana, który w latach 2003–2011 opracował obszerny katalog dzieł ojca.

Twórczość

Na początku swojej kariery artystycznej Joachim Karsch tworzył ekspresjonistyczne rzeźby, koncentrując się głównie na głowach oraz statulach. W okresie od 1917 do 1918 roku zrealizował portretowe ilustracje, które wzbogaciły dzieła takiego autora jak Fiodor Dostojewski w przypadku „Braci Karamazow” oraz twórczość Malte Rainera Marii Rilkego. Jego twórczość była wyraźnie inspirowana dziełami niemieckiego rzeźbiarza Gerharda Marcksa.

Jednym z jego najważniejszych projektów był relief o wysokości 3 metrów, który umiejscowiono na cmentarzu ewangelickim w Teltow. W 2011 roku zarówno kaplica, jak i relief zostały uhonorowane wpisem na listę zabytków Brandenburgii.

Dzieła w muzeach

  • Klotho, Atropos, rzeźby, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu (zaginione),
  • Stojąca, grafika na papierze, Szczecińskie Muzeum Miejskie (skonfiskowana, sprzedana Bernhardowi Böhmerowi),
  • Czytająca para (1931), rzeźba w drewnie, Neue Nationalgalerie, Berlin.

Przypisy

  1. a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t Joachim Karsch 1897-1945. [w:] BudapestAuction [on-line]. [dostęp 13.02.2019 r.]
  2. Idis B. Hartmann: Karsch, Joachim. [w:] Kulturportal West Ost [on-line]. [dostęp 30.06.2018 r.]
  3. Florian Karsch gestorben. Freund der Künstler. [w:] Der Tagesspiegel [on-line]. 06.10.2015 r. [dostęp 01.07.2018 r.]
  4. Maciej Bartków: Zaginiona kolekcja dzieł sztuki Muzeum Górnośląskiego. [w:] Bytomski.pl [on-line]. 06.09.2015 r. [dostęp 01.07.2018 r.]
  5. Dariusz Kacprzak: Moderna – sztuka zwyrodniała ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Szczecinie w świetle źródeł archiwalnych. W: Szczecińskie awangardy. Szymon Piotr Kubiak (red.). Szczecin: Wydawnictwo-Artystyczno Naukowe Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki, 2017, s. 251. ISBN 978-83-63365-59-2.
  6. Denkmalliste des Landes Brandenburg Landkreis Potsdam-Mittelmark Stand: 31.12.2017. Potsdam-Mittelmark. Brandenburgisches Landesamt für Denkmalpflege und Archäologisches Landesmuseum, 2017, s. 40.
  7. Norman Davies, Roger Moorhouse: Mikrokosmos. Portret miasta środkowoeuropejskiego. Vratislavia · Breslau · Wrocław. Kraków: Znak, 2002, s. 212.
  8. Malerei und Plastik in Deutschland 1936. Hamburg: Kunstverein in Hamburg, 1936, s. 19.
  9. Hellwag 1935 ↓, s. 184.
  10. Hellwag 1935 ↓, s. 182.
  11. Hellwag 1935 ↓, s. 181.
  12. Olympic Games 1932 Los Angeles. Juergen Wagner. [dostęp 01.07.2018 r.]
  13. Werden Berliner Nackte nach Regensburg verkauft?. Mittelbayerische, 19.12.2006 r. [dostęp 01.07.2018 r.]
  14. Bahlinger 1929 ↓, s. 145.
  15. Bahlinger 1929 ↓, s. 144.
  16. Bahlinger 1929 ↓, s. 143.
  17. Joachim Karsch. Sports Reference LLC. [dostęp 01.07.2018 r.]
  18. Piotr Łukaszewicz: Wrocławska Akademia Sztuki i środowisko artystyczne tego miasta 1918–1933. W: Co robić po kubizmie? Studia o sztuce europejskiej pierwszej połowy XX wieku. Jerzy Malinowski (red.). Kraków – Wrocław: Wydawnictwo Literackie, 1984, s. 186. ISBN 978-83-08-01319-9.

Oceń: Joachim Karsch

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:18