Naukowe Towarzystwo Poradoznawcze


Naukowe Towarzystwo Poradoznawcze stanowi kluczową instytucję w polskim krajobrazie akademickim, specjalizującą się w dziedzinie poradoznawstwa. Jest to towarzystwo naukowe, które zostało ustanowione 24 stycznia 2011 roku we Wrocławiu, dzięki wysiłkom pracowników Zakładu Pedagogiki Społecznej i Poradoznawstwa w Dolnośląskiej Szkole Wyższej.

Pierwszym przewodniczącym organizacji był profesor Józef Kargul, po którym na czoło Towarzystwa wysunęła się dr hab. prof. DSW Alicja Czerkawska. Obecnie tę zaszczytną funkcję pełni dr hab. prof. DSW Bożena Wojtasik.

Celem działalności Naukowego Towarzystwa Poradoznawczego, określonym w jego statucie, jest tworzenie teorii poradnictwa przez prowadzenie interdyscyplinarnego dyskursu naukowego i praktycznego. Towarzystwo dąży do rozwijania i popularyzowania wiedzy związanej z poradoznawstwem oraz do utrzymywania międzynarodowej kooperacji.

W ramach swojej działalności towarzystwo podejmuje różnorodne działania badawcze, edukacyjne oraz popularyzatorskie. Współpracuje z praktykami doradztwa, stając się platformą współpracy między naukowcami, badaczami oraz wykładowcami, którzy posiadają co najmniej stopień doktora. Ich grono obejmuje profesjonalistów z Polski, Niemiec, Francji oraz Grecji, a także pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych.

Członkowie NTP koncentrują się na analizie procesów poradniczych, ich skuteczności oraz teorii poradnictwa i jej znaczeniu. Prowadzą prace nad programami nauczania, organizują konferencje, w tym wydarzenia międzynarodowe, oraz od 2012 roku wydają dwujęzyczne czasopismo (rocznik) pod tytułem Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, które jest dostępne w wersji polskiej i angielskiej. Redaktorem naczelnym tego czasopisma jest Alicja Kargulowa.

Przypisy

  1. Dolnośląska Szkoła Wyższa, Naukowe Towarzystwo Poradoznawcze. [dostęp 05.08.2019 r.]
  2. Barbara Skałbania, Naukowe Towarzystwo Poradoznawcze jako miejsce interdyscyplinarnej współpracy, w: Edukacja Ustawiczna Dorosłych, nr 1(88)/2015, s. 176-177. edukacjaustawicznadoroslych.eu. ISSN 1507-6563

Oceń: Naukowe Towarzystwo Poradoznawcze

Średnia ocena:4.69 Liczba ocen:22